עננת הבחירות התפזרה, תוצאות האמת מתגלות, וגם הפוליטיקאים וראשי המפלגות מתחילים אט אט להתרגל למציאות החדשה. ובמציאות החדשה הזו, מלבד ראש הממשלה המכהן (וכנראה גם הבא לכהן) בנימין נתניהו שהוביל את מפלגת הליכוד להישג ענק ולניצחון גדול, "איש השעה" הוא יו"ר מפלגת כולנו משה כחלון. בבחירות הראשונות עם המפלגה החדשה שהקים, גרף כחלון 10 מנדטים - והוא צפוי להיות "לשון המאזניים" אשר יעצב את זהות הממשלה הבאה.

כבר לפני מספר ימים הכריז נתניהו כי יפנה לכחלון ויציע לו להיות שר האוצר הבא בממשלתו ללא קשר לתוצאות הבחירות, אך בעקבות התוצאות נראה כי המהלך יהיה דחוף אפילו יותר, וישפיע רבות על זהותה של הממשלה הבאה. וכך, סביר להניח, נסללה בין לילה דרכו של משה כחלון אל עבר התפקיד בו חשב מתחילת הדרך - משרת שר האוצר.
על רקע כניסתו הצפויה של כחלון לתפקיד, מעניין להיזכר בהבטחות הבחירות שפיזר רק לפני שבועות בודדים. לפני שלושה שבועות הגיע כחלון לכנס "פורבס" שערכנו בתיאטרון הבימה בת"א, ואל מול המצלמות הצהיר כיצד יפעל בכדי לסייע לעסקים הקטנים במשק ולסייע לאזרחי ישראל - אם יגיע בסופו של דבר לכיסא שר האוצר.

"מבחינה רגולטיבית אנחנו חצי רוסיה, המטרה: אמריקה"
"הבעיות המרכזיות של העסקים הקטנים הן אשראי ורגולציה", הצהיר כחלון מיד עם תחילת דבריו. "זה מכביד על העסקים הקטנים מדי יום. העסקים הקטנים מעסיקים שליש מהעובדים במשק, אבל מקבלים רק 3% מהאשראי. צריך להגדיל את האשראי שניתן להם. עסקים קטנים הם מחולל הצמיחה המרכזי במשק, הרבה יותר מהעסקים הגדולים, וחייבים לסייע להם".
כחלון המשיך וטען כי בעלי העסקים הקטנים בישראל מופלים לרעה כיום על ידי הבנקים והגופים המוסדיים. "לא צריך שיהיה אשראי קל, אלא אשראי צודק", אמר. "לא יכול להיות שאנשים שמחוברים למוסדיים מקבלים אשראי של מאות אלפי שקלים ובסוף מקבלים גם תספורת, ועסק קטן שרוצה סכום נמוך כדי לפתוח עוד אגף בבית הקפה שלו, לדוגמא, נדרש לחתום על ערבויות של הסבתא שלו. זה עקום, וצריך לעשות פה צדק". כחלון המשיך וטען כי יפעל גם להקלת הרגולציה אשר מפריעה כיום לפעילותם של אותם עסקים. "מבחינת הרגולציה אנחנו חצי רוסיה. אנחנו צריכים להגיע לאמריקה. שם הכל מותר חוץ ממה שאסור, פה הכל אסור חוץ ממה שמותר".
כחלון המשיך והבטיח כי ידאג להפעלת מנגנון שיבטיח דמי אבטלה גם לעצמאיים: "המנגנון שמאפשר למשוך את הכסף בתוך שנה אחת יעלה למדינה 400 מיליון שקל. אנחנו נתנו חלופה, לפיה הקרן תפעל במסגרת המדינה או הביטוח הלאומי, ואותם עצמאים יקבלו את הכסף רק אחרי 4 שנים. זה יוריד את העלות של המנגנון ל-130 מיליון שקלים, ויסייע רבות לאותם עצמאיים".
"חייבים לאמץ את המלצות גילה"
כחלון לא הסתפק בהבטחותיו של מגזר העצמאיים ובעלי העסקים הקטנים במשק, והצהיר כי יפעל לפירוק מונופול הגז ולקבלת המלצותיו של הממונה על ההגבלים העסקיים במשק דויד גילה. "מונופול זה מונופול, ומדינת ישראל לא יכולה לחיות תחת מונופול - ובטח בתחום האנרגיה", הצהיר. "חייבים לאמץ את המלצותיו של גילה".
ומה דעתו על הטלת פיקוח על מחירי הגז במשק? "יש לי וויכוח מקצועי אם כן פיקוח או לא פיקוח. ברגע שעושים פיקוח, המחירים מתיישרים כלפי מעלה. אם נראה שלא נצליח להשתלט על המחירים באמצעות הגברת התחרות - אז נעשה פיקוח. גם חברות הסלולר הציעו לי בזמנו להוריד 25% מהמחיר ולהכניס אותו לפיקוח. כנראה שאם הייתי מסכים הייתי זוכה לתשואות, אבל המחיר היה גבוה ביחס להיום. אני אמרתי כבר אז תנו לתחרות לעשות את שלה".
אולי הסוגיה המסקרנת ביותר בה נגע כחלון בדבריו הייתה כוונתו לעודד תחרות במשק - גם במגזרים חדשים, דוגמת הבנקים וחברות הביטוח. "75% מהנתח שוק נשלט על ידי 3 בנקים בלבד", אמר. "אנשים משלמים עמלות וריביות גבוהות בגלל היעדר תחרות. התחרות היא הידידה הטובה ביותר של הצרכנים. שיהיו עוד 3 בנקים, אז מה? הייתי מוסיף גם עוד חמישה".
לשאלה האם אינו מפחד מהשלכות מהלך שכזה על הבנקים הקיימים ועל המשק כולו, השיב כי "אין סיבה להיבהל. כל הזמן מפחידים אותנו. פחדן מת 100 פעמים, אמיץ מת פעם אחת. צריך לקבל את ההחלטה הזו כבר". לראייתו, היעדר תחרות היא גם אחד הגורמים העיקריים למשבר המתמשך בשוק הדיור: "צריך לפרק גם את רשות מנהל מקרקעי ישראל. אחד המרכיבים החזקים ביותר למשבר הדיור היא הרשות. זה גוף שמתכנן, בונה, משווק, עושה הכל. זה כשל. צריך להפסיק לפחד ולפרק. גם את הרשות, גם להוסיף תחרות לבנקים, וכן, גם לחברות הביטוח".
כעת, כאמור, נראה כי כבר בעתיד הקרוב יכנס כחלון ללשכת שר האוצר. אנחנו נמשיך לעקוב ולבחון האם יפעל בהתאם להבטחות אשר פיזר לאורך החודשים האחרונים, או שמא יגלה כי ביצוע ויישום מהלכים שכאלו אינו כל כך פשוט. במהלך העתיד הקרוב, סביר להניח, תינתן לנו תשובה גם לשאלות אלה. 

לאתר פורבס