עד לפני מספר שנים, ניהול תיק השקעות הייתה נחלתם של מנהלי תיקים או משקיעים מנוסים בלבד.
מאז, עבר עולם ההשקעות מהפך שמאפשר לכל אחד לבנות לבד תיק השקעות איכותי, בהשקעה מינימאלית של זמן ומבלי לשלם מאות אלפי שקלים על שירותי ניהול.

שוק ההון של ימנו מציע מגוון כלים פיננסים כגון תעודות סל וקרנות נאמנות, באמצעותם ניתן לבצע מסחר בבורסה ולבנות חשיפה לשווקים וסקטורים במהירות ובקלות. מי שמעוניין, יכול "לתבל" את התיק במניות ובאגרות חוב באופן ישיר, אך זה ממש לא תנאי לבניה של תיק מוצלח. הידע הנדרש לצורך בניה ותפעול תיק השקעות זמין לכל אחד והאתגר הוא למעשה סינון המידע הרלוונטי.

כללי יסוד למשקיע בבורסה

אנשים רבים נוטים לחשוב כי מסחר בבורסה מתבצע לצורך ספקולציה קצרת טווח בלבד, אבל למעשה קיימים הרבה לאפיקים סולידיים וניתן לבצע השקעות ארוכות טווח. חשוב לזכור - אין מתכון אחיד לבניית תיק השקעות, אך יש מספר כללי יסוד שיעזרו לך להימנע מטעויות קלאסיות.

1. התאימו את רמת הסיכוי והסיכון - ישנם אנשים שלא סובלים סיכון וצריכים להשקיע באופן סולידי ולתאם את ציפיותיהם לגבי התשואה הפוטנציאלית; לעומתם, יש כאלו המעוניינים ברווחים גבוהים ומוכנים להסתכן לשם כך. ישנם מספר פרמטרים שמאפשרים לקיחת סיכון גבוה יותר: טווח ההשקעה ארוך, חוסן פיננסי וחיבה לסיכון, מאפשרים בניית תיק אגרסיבי, והיעדרם מחייבת תיק סולידי. חשוב להבין שמדובר בסקאלה ולא בנקודות קיצון בינאריות; כך כל אחד יכול למצוא את המקום הנכון עבורו.

2. פזרו השקעות -
אסור לשים את כל הביצים בסל אחד. גם אם נכס מסוים נראה מאוד מבטיח, יש להשקיע בו בצורה מדודה. כך, אם ההשקעה תתברר כלא מוצלחת יהיו מספיק השקעות אחרות בתיק שיגבו ויאזנו את התשואה. הפיזור נדרש במספר מישורים: גיאוגרפי, סקטוריאלי וסוגי הנכסים.

3. תזמנו – שאלת מיליון הדולר בבורסה היא מתי להיכנס, ומתי לצאת - ובמקרים רבים, לא מדובר במטבע לשון בלבד. מפתה מאוד לנסות ולתזמן את הבורסה, אבל הניסיון עשוי לגרום לטעויות. הניסיון לתזמן את השווקים לא בהכרח נועד לכישלון, אך יש לקחת בחשבן שהוא לא פשוט ואפילו מסוכן – אם מוכרים בשיטת 'הכול או כלום' ניתן להפסיד הרבה מאוד כסף. ניתן להגדיל ולהקטין חשיפה לשווקים בצורה מדודה בפלח מסוים של התיק וכך להתגונן מטעויות קריטיות.

4. חישבו על הצד הפסיכולוגי - חשוב לשמור על אסטרטגיה ארוכת טווח ולא להיות מושפע יתר על המידה מכל תנודה בשוק או מכתבה בודדת בעיתון כלכלי. הפחד מהפסד מוביל פעמים רבות לתגובה קיצונית שגוררת איתה הפסדים, או רווחים תת-אופטימליים.

5. טפלו בעמלות - רבים משלמים דמי משמרת ועמלות מיותרות אחרות לבנק ובכך פוגעים בתשואה השנתית שלהם. בעולם של סביבת ריבית כל כך נמוכה, חשוב לשמור על מבנה עלויות נמוך שישאיר את התשואה החיובית אצל בעל בחשבון.

יש שני סוגי חברי בורסה בישראל; בנקים ושאינם-בנקים. העמלות בחבר בורסה שאינו בנק לרוב נמוכות יותר, גם ללא מיקוח. חבר בורסה שנמצא תחת בית השקעות מפוקח על ידי הבורסה והרשות לניירות ערך והוא מחויב לשמור על נכסי הלקוחות בנאמנות ובהפרדה מוחלטת מנכסי החברה, לביטוח ולסטנדרטים גבוהים של ניהול.

סביבת הריבית האפסית גורמת לכך שהחסכונות נאכלים לאיטם ע"י האינפלציה (סביבת ריבית ריאלית שלילית). הכי קל להדחיק את הצורך לטפל בחסכונות שלנו, אבל לאורך זמן האדישות עולה לנו ביותר.
 

* כתבה זו היא תוכן ממומן