הפתעה באוצר: נתוני המשרד שפורסמו אתמול מראים כי הגבייה בשליש הראשון של 2015 הייתה גבוהה ב-3.6 מיליארד שקל מהתחזית המוקדמת. הגבייה גדלה ב־5.2% בהשוואה לשליש הראשון של 2014 והסתכמה בכ־91 מיליארד שקל. נתונים אלה מאפשרים לשר האוצר החדש, משה כחלון, להיכנס ברגל ימין למשרדו על אף שההתחייבויות התקציביות ל־2016 (הגדלת קצבאות הילדים גם ב־2015), ושניתנו בידיעתו נאמדים בכעשרה מיליארד שקל.
 
עוד עולה מהנתונים כי היקף הגבייה בחודש אפריל הסתכם בכ־21.6 מיליארד שקל. בזכות עודפי הגבייה, מתברר שהגירעון הכולל בחודש אפריל הסתכם בכ-400 מיליון שקל בלבד. בניגוד לתחזיות המוקדמות, בשליש הראשון של 2015 לא רק שלא היה גירעון תקציבי, אלא שנרשם עודף של 300 מיליון שקל בהשוואה לגירעון של 1.4 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד.
 
ברשות המסים הסבירו את עודפי הגבייה בגידול של 35% בהכנסות ממיסוי מקרקעין, שהסתכמו בכ־ 821 מיליון שקל. בעקבות העלייה המשמעותית בתקבולי המסים נראה כי יעד גביית המסים לשנת 2016 יעודכן כלפי מעלה ויגיע לכ־270 מיליארד שקל.
 

מנהל רשות המסים, משה אשר, אמר ל״מעריב־השבוע״ כי תקבולי המסים גדלו משמעותית בזכות פעילות שטח נרחבת שכללה פעילות בעסקים קטנים וכן בסקטור העסקי. לדבריו, אחד התחומים שבהם נרשם גידול בהיקף הגבייה הוא פעילות ישראלים המנהלים חשבונות לא מדווחים בחו״ל. בעקבות מבצע הגילוי מרצון, שעליו הכריזה הרשות לפני כחצי שנה, כבר נחשפו חשבונות בהיקף של שישה מיליארד שקל.
 
יש לציין כי חלק מהחשבונות נוהלו באופן חוקי והמס בגינם שולם כדין. בנוסף, מסר אשר כי בשבוע הבא ייחשף שמו של הבנק הזר שבו ניהלו ישראלים רבים חשבונות. לדבריו, הרשות אוספת את פרטי החשבונות, ועם השלמת התהליך ייחשף גם שם הבנק.
 
כזכור, לפני כמה שבועות נחשפו פרטי חשבונות של ישראלים שניהלו חשבונות בבנק UBS. מרבית החשבונות נוהלו כדין ולגבי אחרים נערך גילוי מרצון.