בעולם ההייטק יזמות היא שם נרדף לגיל צעיר. ביל גייטס, סטיב ג׳ובס, לארי פייג', סרגיי ברין ומארק צוקרברג הקימו את החברות שלהם לפני גיל 25. בארץ, כשמדמיינים את היזם המצוי, חושבים על יוצא 8200, שהקים חברה ונמצא במסלול המהיר אל האקזיט. אבל בשנים האחרונות משהו השתנה. מדובר אומנם בזן נדיר, אבל בנוף ההייטקי אפשר גם לראות את יזמי האינטרנט המבוגרים.



למשה קציר (62), שכל חייו עבד כתוכניתן בחברות הייטק, תמיד היו חלומות להקים את הסטארט־אפ שלו. רק כשהגיע לגיל 55 ולא מצא עבודה, החליט לצאת לדרך עצמאית. זה קרה אחרי המחאה החברתית של קיץ 2011. קציר פיתח אפליקציית רשימת קניות חברתית בשם marktheprice ויצא לדרך.



״אני מאמין בכל לבי שאדם צריך ללכת בעקבות החלומות שלו, אבל צריך לזכור שסטארט־אפ הוא תרגיל כלכלי. חשוב להבין את זה לעומק לפני שנכנסים לזה. צריך אנשים שיודעים להשיג משקיע ותקציב, וגם לנהל. חלום זה לא מספיק״, אומר קציר. ״החלטתי שאני מקדיש לסטארט־אפ הזה קרן השתלמות, תקציב של כ-150 אלף שקל, ובמקביל מנסה למצוא משקיע. עברתי ממשקיע למשקיע ולא הצלחתי להשיג מימון. הכסף נשרף בינתיים. גם לא היו מספיק משתמשים, וראיתי את החלום שלי הולך ונגוז. צריך להבין שלפעמים החלומות לא מסתדרים עם המציאות. יש שני מצבים בחיים שכדאי ללכת בהם לדרך של סטארט־אפ. הראשון זה אחרי צבא, כשאין את מי לפרנס ואתה יכול לחיות מ-1,000 שקל. השני, כשאתה לקראת הפנסיה ויכול לאכול קצת מהחסכונות. היום עדיין יש לי רעיונות, אבל גם מצבי הבריאותי לא כמו שהיה. אני חושש, האם לתת בעצמי אמון שוב, והאם החברה תיתן בי אמון. זה לא מצב קל".



״אנחנו לא ממש יודעים איך לאכול אותם״, מודה משקיע מוכר שבחר להישאר אנונימי, ״אולי מי שנזכר להקים חברה רק בגיל מבוגר, לא בנוי ליזמות? אולי זה לא בוער בו? אני כמשקיע, מבוגר בעצמי, לא יודע עדיין איך להתייחס לזה״.



אבל יש גם סיפורי הצלחה. לפני שח״כ אראל מרגלית נבחר לכנסת, הוא עמד בראש קרן JVP וייסד מספר חברות גדולות, שמאחוריהן דווקא יזמים מבוגרים שאחראים לכמה מהאקזיטים הגדולים בישראל. בשנת 2000 הקים מרגלית יחד עם ד״ר עוזי קורן את חברת סייאופטיקס, שנמכרה לחברה אמריקאית ב-400 מיליון דולר.



״פגשתי את מייסד החברה ד״ר עוזי קורן בשנת 2000 בניו יורק״, מספר מרגלית. ״הוא היה בשנות ה-60 לחייו וסיפר על הרעיון שיש לו לייצר את הדור הבא של הרכיבים האופטיים, המובילים את תעבורת התוכן והווידיאו מהמהירים ומהמתקדמים בעולם. חברנו ל-SCD, חברה בת של אלביט ורפאל. החברה הוקמה ביקנעם, והרעיון שלו הוכיח את עצמו ובגדול. אין ספק שהרבה מהערך של החברה שייך לניסיון שהיזם הביא איתו ולערך המוסף של השנים שצבר בתחום״.



מרגלית הניח על שולחן הכנסת את הצעת החוק שהוא מקדם בנושא ביטול חובת הפרישה. ״אני מאמין ביזמים מבוגרים״, הוא אומר, ״הרבה מהידע בתעשיות המתקדמות שייך למבוגרים. המדינה צריכה ליצור פלטפורמה שנותנת להם במה. מדינה שלא נותנת למבוגריה להיות יצירתיים, תפשוט את הרגל, כי הפנסיה התאימה לתקופה שבה היו חיים עד גיל 65. העולם השתנה. לא יכול להיות שבמדינה שלנו אנחנו מדירים קבוצה ענקית שיכולה לי־ צור ולהמשיך לעשות״.



סטארט־אפ, תתבגר! יוסי ויניצקי, ראש מערך ההייטק בבנק הפועלים


הקישור של עולם היזמות בכלל, ובהייטק בפרט, לגיל צעיר אינו מופרך. ההנחה היא שבגיל מוקדם, בעודך פטור מדאגות הטיפול במשפחה, תהיה נכון יותר לקחת את הסיכון שבעבודה בסטארט־אפ, ותוכל להקדיש לו גם את הזמן הרב הנדרש.



עם זאת, אין תחליף לניסיון. גם בני ה־40 פלוס וה־50 פלוס נמצאים בגיל שבו ניתן לחזור ולהתפנות לאתגרים בעבודה. כמשקיע, אהבתי לראות שילוב של אנשים צעירים ומבוגרים יותר בניהול. הדבר נכון ביתר שאת בחברות המורכבות יותר, שבהן יש תהליכי פיתוח וייצור משמעותיים, כמו בתחום השבבים או הציוד הרפואי.



בחברות המגיעות להיקפי מכירות משמעותיים, נדרש ליישם תהליכים ונהלים, וכשהחברה צומחת במהירות האופיינית לחברת סטארט־אפ, נכון להביא את הידע מאנשים מנוסים, שחוו יישום תהליכים דומים בחברות מצליחות. גם תהליכי הנפקה או מו״מ על שותפויות אסטרטגיות משמעותיות דורשים ניסיון וידע רב בהתנהלות, שמצוי יותר בקרב העובדים הבוגרים. עצתי ליזמים, אם כן, היא לשלב עו־ בדים מנוסים ומבוגרים בצמתים המרכזיים של החברה, מה שישפר את סיכויי ההצלחה.




יוסי ויניצקי, ראש מערך ההייטק בבנק הפועלים. צילום: יח"צ