איגוד לשכות המסחר הכין הצעת חוק לשינוי חוק הסכמים קיבוציים שיגדיל את שיעור העובדים הנדרש לצורך התארגנות עובדים במקום העבודה משליש כיום ל-51% מכלל העובדים.



באיגוד אומרים כי תכליתה של הצעת חוק זו היא לתת ביטוי אמיתי לרצונם של רוב העובדים במקום העבודה ולא ביטוי לרצונו של מיעוט בלבד. על פי סעיף שלוש בחוק הסכמים קיבוציים, התשי"ז–1957, לצורך התארגנות עובדים במקום עבודה ספציפי, נדרש כיום כי שליש מכלל העובדים באותו מקום עבודה יהיו חברים בארגון העובדים, על מנת שאותו ארגון יהיה ה"ארגון היציג" במקום עבודה וזאת במטרה לקיים מו"מ עם המעסיק לצורך חתימתו של הסכם קיבוצי מיוחד.



לדעת האיגוד, החוק במתכונתו הנוכחית אינו משקף את דעת הרוב מקרב העובדים במקום העבודה וכופה, הלכה למעשה, את דעת המיעוט על הרוב. מצב דברים זה כופה, בין השאר, על העובד הנמצא ב"קבוצת הרוב" שלא חתמה על טפסי הצטרפות לארגון העובדים, לשלם דמי טיפול ארגוני לארגון העובדים, תוך פגיעה בזכות הקניין שלו, זכות יסוד מהעוגנת בחוק יסוד: כבוד האדם וחירותו.



לדברי עו"ד שלומי לויה, היועץ המשפטי של איגוד לשכות המסחר, הצעת החוק מועברת בימים אלה לסיעות הליכוד, ישראל ביתנו ויש עתיד, לצורך הנחתה על שולחן הכנסת. "לאחרונה, נושא התארגנויות עובדים במקומות עבודה תופס תאוצה רבה, והדברים חשובים ביותר נוכח האיסור המוחלט שהוטל בפסיקה על המעסיק להתבטא בעניין, גם כשמדובר באירוע מרכזי בחיי כל עסק וגם כשמדובר במידע חשוב שנחוץ שיהיה בידי העובדים לפני שהם מקבלים החלטות".



עוד הוא הוסיף כי דרישת השליש משמעותה שמיעוט עובדים מכתיב את רצונו לרוב העובדים תוך פגיעה בקניינו של הרוב. "מצב זה מצריך תיקון של החוק, כך שתעוגן זכות העובדים לפעול למען התארגנות עובדים באופן המהווה ביטוי אמיתי לרצונם של רוב העובדים במקום העבודה".