שוקי המניות של העולם מגיבים למשבר החובות של יוון עם ירידות שערים גדולות. בשוק המניות של תל אביב יש רגיעה יחסית, מדד ת"א 25 ירד ב-0.01% בלבד.



ירידות השערים התחילו כבר במזרח הרחוק בשעות המוקדמות של הבוקר לפי שעון ישראל. המדדים בבורסות המובילות במזרח ירדו בממוצע של כ-3% כשמדד ה-SSE COMP של שנחאי ירד ב-3.34% ל-4,050.63 נקודות. ירידות השערים נמשכו גם באירופה. לונדון שאינה חברה בגוש האירו ירדה ב-1.83% בלבד, פרנקפורט ופריז שכן נמצאות בגוש ירדו ב-3.5% ו-3.75% בהתאמה.



בניו יורק ירידות במחצית הראשונה של המסחר כשמדד האס אנד פי 500 ירד ב-1.2%.



הירידות בבורסות מחייבות הסבר שכן מבחינה כלכלית, מה שיקרה ביוון לא ישפיע רבות על גוש האירו. התוצר של יוון מסתכם בכ-240 מיליארד דולר לעומת למשל 3.44 טריליון דולר בגרמניה.



התוצר של יוון הוא כמה אחוזים בודדים מהתוצר של הגוש כולו. מה שמדאיג את המשקיעים היא אי הוודאות. בשיחה עם "מעריב אונליין", גל מור, מנהל משרד התעשייה והסחר בשגרירות ישראל לשוק האירופי בבריסל, סיפר: "למרות שהכל נראה סגור ויוון מחוץ לגוש האירו, לא מן הנמנע שמחר יעשו ניסיונות נוספים לפתור את המשבר" וזה מה שמדאיג את השווקים. שוקי ההון לא אוהבים אי ודאות והיא עדיין קיימת. ברגע שביום שלישי בחצות שעון לונדון הכל יהיה סגור, השווקים יירגעו.



אך מעבר לסוגיית ההשפעה על הבורסה, לא ניתן להשתחרר מהרושם שבכל הנושא של החוב היווני יש הרבה דברים לא מובנים בעיקר מההיבט הכלכלי.



השיחות לגבי פתרון לחוב היווני נמשכות כבר חמש שנים ובאותן חמש שנים, המדיניות שהנושים כפו על יוון רק הרעה את מצבה. התוצר של יוון ירד ב-25% ולמרות שיש בעיות מבניות קשות בכלכלה היוונית, הירידה בתוצר הוכיחה שמדיניות הצנע לא עובדת ואם התוצר יורד ב-25%, משמעות הדבר שליוון יש פחות מאיפה לשלם.



אפשר להבין מדוע בגוש האירו מתעקשים, שכן הם חוששים שאם יקלו על יוון יצרכו להקל גם על איטליה שהיא הכלכלה הרביעית בגודלה באירופה ועל ספרד הכלכלה החמישית בגודלה. גרמניה, הכלכלה הגדולה באירופה, וכפי שידוע בעל המאה הוא בעל הדעה לא רוצה תקדימים ובצדק.



אך הגישה של יוון פחות מובנת, לא מובן מדוע היא מפחדת לצאת מגוש האירו, כשרק יציאה תוכל לקדם את כלכלתה. במידה ויוון תצא מגוש האירו והיא תתנהל במטבע משלה, הדרכמה, היא לא תהיה תלויה באירו ותוכל להפחית את המטבע, דבר שיגדיל את היצוא ויקטין את היבוא, מה שיוזיל את חבילות התיירות אליה ויגדיל את התיירות. 



מוקדם יותר היום אמר פקיד ממשלתי בכיר ביוון כי יוון לא תשלם בתשלומים את ההלוואה של 1.6 מיליארד אירו לקרן המטבע הבינלאומית.