ענף התיירות שספג ירידה מאז מבצע צוק איתן, טרם התאושש. השבוע פרסמה הלמ"ס נתונים קשים על התיירות הנכנסת שרשמה ירידה של 18 אחוזים. 
בשיחה עם מעריב רפי בארי, סמנכ"ל רשת מלונות דן והאחראי על השווק מסביר את המצוקה בענף.
"עם מספרים לא ניתן להתווכח. הנתונים מראים שיש ירידה בתיירות מאז מבצע צוק איתן ובניגוד למבצעים צבאיים קודמים התיירות עדיין לא התאוששות", הסביר בארי.

"אנחנו ברשת הערכנו שהתיירות תתאושש כעבור ארבע חודשים אך עברה שנה והתיירות תקועה", אמר בארי והוסיף כי הסיבות להאטה הן רבות. "עוצמת הלחימה שהפכה למלחמת טילים, התעמולה האנטי ישראלית ומעמדה של ישראל בעולם כל אלה משפיעים לרעה על בואם של תיירים".
בביקורת על התנהלות הממשלה הוסיף בארי כי "בניגוד לפעמים קודמות, הממשלה הייתה פחות פעילה בניסיון להביא תיירים וגם לזה יש השפעה לא מבוטלת על המצב". 
אחרי צוק איתן הממשלה הייתה אמורה לצאת עם מבצע רחב ומתמשך בחוץ לארץ והיא לא עשתה זאת".
היו סיבות לכך להערכתך?
"ברור שלא היתה כוונה זדונית אך אחרי צוק איתן הממשלה התגלגלה ממושב אחד לשני שבא לסיומו בדצמבר בהכרזה על בחירות".
 
לדבריו בארי מדובר בבעיה תקציבית. "עכשיו יש בעיות תקציביות כי הממשלה פועלת ללא תקציב והיא יכולה להוציא מדי חודש את הממוצע החודשי של תקציב 2014. זה לא מספיק כי כדי לנהל תקציב פרסום לתיירות בחוץ לארץ יש צורך בתקציבים גדולים בהרבה ממה שמוצאים כיום".
 לדברי בארי סיבות כלכליות מחוץ לישראל השפיעו לרעה על התיירות הנכנסת. "רוסיה שהפכה בשנתיים האחרונות למוקר תיירות הנכנסת השנייה בגודלה אחרי ארה"ב נפגעה משבר כלכלי שבא לידי ביטוי בין השאר בירידה חדה בשער הרובל, וגם הירידה בשער האירו פגעה בתיירות ממדינות גוש האירו. פיחות הרובל והאירו ייקרו את עלות החופשה בישראל".
איך אתם כרשת בתי מלון מתמודדים עם הבעיה?
"אנחנו מנהלים מבצע להביא למלונות שלנו נופשים מקומיים אך במקביל אנחנו מרחיבים את מאמצי השיווק שלנו בחוץ לארץ. במהלך המחצית הראשונה של השנה הקצנו מאמצים גדולים כדי להגיע לשווקים חדשים בעיקר במזרח הרחוק אך גם העמקנו את הפעילות שלנו בשווקים מסורתיים".
בארי מסביר כי ישנה עלייה בהזמנות בחודשי הקיץ ועדיין מורגשת האטה בענף. "עד עכשיו ההזמנות לחודשי הקיץ יולי-אוגוסט היו טובות יחסית לחודשים האחרונים אך עדיין נמוכות מהמקובל בחודשים אלה. היום אנחנו מתמקדים מאוד בשיווק תקופת חגי תשרי ומקווים שהתיירות בחודשים אלה תגבר לעומת תקופת חגי תשרי בשנה שעברה.