כאשר יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הכריז על כוונתו להשבית את המשק על סוגיית עובדי הקבלן, כתבתי שהוא מנופף באקדח ריק מתחמושת. לרגע לא היה לי ספק שהשביתה שתוכננה להתחיל מחר, תבוטל.
 
ובכל זאת, זה לא הפריע לניסנקורן לנהל ממש עד לימים האחרונים מו"מ עיקש, תוך יצירת הרושם שהאקדח שלו לא רק טעון, אלא שהוא גם יכול לירות ושבכוונתו להוכיח זאת. רק בסוף השבוע, כדי להראות עד כמה הוא רציני, ארגן  ניסנקורן הפגנה של  אלפי עובדים.
 
 אלא שלמרות המהלכים של יו"ר ההסתדרות היה ברור ששר האוצר משה כחלון, פוליטיקאי משופשף, יעשה הכול כדי למנוע שביתה, חודשיים בלבד לאחר תחילת המשמרת שלו.
 

 העובדה ששר האוצר השתתף אישית כמעט בכול הפגישות והוביל את המגעים מול ניסנקורן, מוכיחה עד כמה הוא היה נחוש לסיים את המשבר ועד כמה הנושא ממילא קרוב לליבו.  ובכל זאת, כחלון מצמץ ראשון, וניסנקורן יצא ומרבית תאוותו בידו.
 
 בסיום המאבק ניצבו אתמול השניים בפני העיתונאים וחילקו ביניהם את הקרדיט על הצלת מעמדם של עובדי הקבלן. "מדובר בלא פחות ממהפכה חברתית",  התהדר ניסנקורן ועל הדרך החמיא לכחלון  ("מנהיג ואדם עם מחויבות חברתית עמוקה").
 
 על פי הסיכומים יקלטו 16 אלף עובדי קבלן (מתוכם 6,000 במגזר הפרטי) להעסקה ישירה: 5,000 עובדי קרנות המחקר בבתי החולים, 600 אחיות בבתי הספר, 5,000 סייעות חינוכיות, 1,700 עובדים סוציאליים.  20 אלף עובדי שמירה וניקיון במוסדות החינוך יועסקו החל מ-2016 לפחות 12 חודשים בשנה.
עיקרון המעבר להעסקה ישירה יחול על כל עובדי הקבלן המשמשים בתפקידי ליבה או המכונים "עובדי כתף אל כתף" והם יועסקו כעובדים מן המניין.

בעניין העובדים הסוציאליים מגיע קרדיט לשר הרווחה חיים כץ, שדאג להקצאת 1,062 תקנים חדשים ו-150 תקנים נוספים להעסקת עובדים ברשויות מוחלשות.  עשרות אלפי העובדים האחרים יזכו לשדרוג מעמדם. ההישג העיקרי של האוצר הוא בפריסת המעבר לגבי עובדי המחקר לארבע שנים (החל מהשנה) וכן בהגבלת מספר עובדי הקבלן שיעברו להעסקה ישירה. עלות ההסכם נאמדת במאות מיליוני שקלים.
 
אבל בשורה התחתונה, בנושא העיקרי, האוצר לא קיבל מההסתדרות כלום. נאדה. ניסנקורן אפילו לא הסכים לדון על האפשרות לגמישות ניהולית מסוימת במגזר הציבורי. הגמישות הניהולית חיונית לשיפור השירות לאזרח? בסדר, אמר ניסנקורן,  אבל לא על חשבון העובדים.
 העסקת עובדי הקבלן אינה תופעה חדשה והיא תמשיך להתקיים, כול עוד תהיה חוקית, וכול עוד עשרות חוקי העבודה יישארו קשיחים, ירתיעו מעסיקים מהענקת קביעות וימנעו מהם גמישות ניהולית. 
 
 המודעות לעובדי הקבלן פרצה במלוא עוזה בסוף 2011 , לאחר המחאה החברתית. יו"ר ההסתדרות לשעבר, עופר עיני, שניסה להדוף את הטענות שארגונו דואג בעיקר לוועדים החזקים, פרס את חסותו על עובדי הקבלן מתחומי השמירה והניקיון.
 
 ניסנקורן, מצידו, לקח את הנושא עוד כמה צעדים קדימה. מאז מונה לתפקידו לפני כשנה חרגה ההסתדרות ממעמדה כאיגוד הדואג לתנאי ההעסקה בלבד והיא מתפקדת כמעין ממשלת הצללים של תחום יחסי העבודה. אתמול דאגה ההסתדרות לתעסוקת עובדים עם מוגבלויות, היום לעובדי קבלן ומחר לסגירת הפערים החברתיים ולמלחמה בעוני. בכל אחד מהנושאים האלה עלול ניסנקורן לאיים בנשק השביתה. היכן, אם כן, הוא יעצור?
 
  יו"ר ההסתדרות ניצל את הרכבה הרעוע של הממשלה כדי לסחוט הישג יוצא דופן עבור אותם עובדים שנהוג לכנותם שקופים. העסקתם תמומן דרך המיסים שמשלמים כלל העובדים. הרחבת מעגל העובדים הקבועים תגדיל את מספר חברי ההסתדרות ותעשיר את קופתה.
 
  כעת עוברים לזירת ההתנגחות הבאה בין ההסתדרות לאוצר - הסכמי השכר במגזר הציבורי. יש לייחל לכך ששר האוצר לא יירתע מהאיומים ויפגין קצת יותר קשיחות  במגעים. שכן, בתקציב המדינה אין יותר מדי עודפים, וכחלון ממש לא רוצה להעלות מיסים.