חברות הגז יחדשו בימים הקרובים את המגעים עם נציגי הממשלה על מתכונתו הסופית של מתווה הגז, לאחר שההצבעה עליו נדחתה אתמול ככל הנראה עד תחילת חודש ספטמבר. באוצר דורשים הוזלה של חצי דולר במחיר יחידת האנרגיה, וכן אפשרות להטיל סנקציות על החברות אם יחול עיכוב בלוח הזמנים.
 
שר האנרגיה יובל שטייניץ הודיע אמש כי לאחר התייעצות עם המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, עו״ד אבי ליכט, ובעצה אחת עם ראש הממשלה בנימין נתניהו, אישור המתווה יידחה כדי לאפשר הליכים סדורים של דיון ושל אישור בממשלה. בחוות דעתו של ליכט הוא קבע כי לוחות הזמנים שהקציבה הממשלה לאישור המתווה צפופים מדי, ואין זה סביר שכמה ימים בלבד לאחר שהסתיים השימוע הציבורי, הממשלה כבר תעלה אותו להצבעה בכנסת.
 
לפני ההחלטה על דחיית האישור נפגשו נציגי משרדי ראש הממשלה, האוצר והאנרגיה עם חברות דלק ונובל אנרג'י והציגו בפניהם את השינויים הנשקלים במתווה: הורדת מחיר הבסיס, סנקציות למקרה שבו מאגר "לווייתן" לא יפותח על פי לוחות הזמנים ורשת ביטחון עבור מי שירכוש את מאגרי "כריש" ו"תנין". הכנסת יוצאת מחר לפגרה והצדדים ינצלו זאת לקידום המשא ומתן ללא ללחצים פרלמנטריים.
 

על פי הערכות יובא המתווה המחודש לאישור הכנסת בישיבת פגרה ב-2 בספטמבר. סביר להניח שבאותה הישיבה תתבקש הכנסת גם לאשר את תקציב המדינה לשנים 2015־2016 בקריאה ראשונה.
 
המגעים על המתווה המשופץ יתמקדו בשלושה נושאים. באשר למחיר הבסיס של הגז, באוצר דורשים הפחתה של חצי דולר במחיר הבסיס. בחברות האנרגיה מדברים על הפחתה של 25-30 סנט ליחידת אנרגיה, ונתניהו נוטה להתיישר עם עמדה זו. הדרישה להפחתת המחיר הועברה במהלך פגישה שהסתיימה אתמול בערב בין שטייניץ לראשי חברות הגז, שהתרעמו על הדרישה.
 
הסוגיה שנייה נוגעת להבטחת לוח הזמנים לפיתוח מאגר "לווייתן" במועד (יולי 2019) והטלת סנקציות אפשריות במקרה של אי עמידה בלוח הזמנים. בחברות הגז לא שוללים אפשרות זו אבל מדגישים כי הדחייה הנוכחית בלוח הזמנים נעשתה באחריות הממשלה. בעניין זה טען אתמול בכיר במשק הגז כי כל דחייה של חודש בלוח הזמנים משמעותה אובדן הכנסות ממסים, בסך מיליארד שקל.
 
סוגיה שלילית נוגעת לתנאי הכדאיות המסחריים לפיתוח מאגרי ״כריש״ ו״תנין״ (הנמצאים כיום בבעלות נובל וקבוצת דלק). הממשלה דורשת להבטיח לקונה הפוטנציאלי (ככל הנראה קבוצת אדיסון האיטלקית) ודאות ביחס לשימוש במתקני ההפקה בקידוח ״לווייתן״ וכן בצינור שישמש להובלת הגז.
 
בחברות הגז הביעו אתמול אכזבה רבה מהדחייה בלוחות הזמנים. עם זאת, הם הביעו נכונות להיכנס למשא ומתן על מתכונת המבנה, ובלבד שיהיו אלו שינויים מינוריים. אתמול שבו לישראל מנהלי דלק יוסי אבו וגדעון תדמור לצורך משא ומתן למכירת גז לקבוצת דולפינוס המצרית. מדובר באספקה בהיקף הנאמד ב-3.5 מיליארד דולר, ובפגישות עם הנציגים המצרים נכח גם שגריר ישראל במצרים. חוזה אספקה זה יגיע בנוסף לחוזה בהיקף של 20 מיליארד דולר שייחתם עם חברת יוניון פינוסה וחוזה בהיקף של 20 מיליארד דולר עם חברת בריטיש גז.
 
מסיעתו של שר האוצר משה כחלון, שעד כה נמנע מלעסוק בנושא הגז, נמסר אתמול כי ״סיעת כולנו מברכת את ראש הממשלה על החלטתו לדחות את הדיון בנושא הגז הטבעי ולשקול לאמץ חלק מהמלצות הסיעה לשיפור המתווה. נוסף לכך, כחלק מהקואליציה אנו מבקשים מהממשלה להמשיך את הדיון במתווה בכפוף לחומר שהצטבר בשימוע״.
 
גם במטה המאבק במתווה הגז בירכו על הדחייה: ״טוב שנעצרה הדהירה לעבר אישור מתווה מונופול הגז, שראה לנגד עיניו את טובת טייקוני הגז, על חשבון טובת הציבור. מטה המאבק קורא לכל הגורמים המעורבים לדרוש דיון ציבורי פתוח, רציני ונוקב בכל הבעיות הקשות העולות ממתווה מונופול הגז שחלקן מפורט בדוח מבקר המדינה. מאבק הגז יימשך עד שאזרחי ישראל יראו כי הם אינם מודרים מהשיח בנושא משק הגז, וכי טובתם ניצבת אלמול עיניהקרבעי ם את עתיד משק האנרגיה הישראלי״.
 
השתתפה בהכנת הידיעה: דנה סומברג