אחת הסיבות לגידול המשמעותי של 2.46 מיליארד שקל בהיקפי הגבייה, יחסית לתחזיות המוקדמות, היו גבייה עודפת של מיסי נדל"ן בסכום הנאמד ב-550 מיליון שקל.



הסיבה לכך הייתה העלייה הצפויה במס הרכישה ל-8% על דירות להשקעה, אשר הריצה את המשקיעים לשוק הנדל"ן לסגור עסקאות עוד לפני העלאת המס. יש לציין כי ביולי 2014 היקף עסקות הנדל"ן היה נמוך יחסית בגלל הציפייה של משקיעים רבים להנהגת מע"מ אפס על דירות – תוכנית שבסופו של דבר לא יצאה אל הפועל.



 היקף גביית המיסים הסתכם מתחילת השנה ב-154.16 מיליארד שקל, לעומת 150 מיליארד שקל בתקופה המקבילה אשתקד. סיבה נוספת לגבייה המוגדלת של המס הם מבצעי השטח הנעשים בחודשים האחרונים על ידי רשות המיסים, בראשות משה אשר.

מדובר בפעולות להגברת האכיפה שנעשו בשבוע שעבר בקרב חלפני המטבע (הצ'יינג'רים), במבצעי אכיפה לנישומים שלא שילמו שכר דירה ובמבצעים לגביית מס באוכלוסיות ממוקדות שלא דיווחו כנאות על הכנסותיהם.
 

 הגידול בהיקף ההכנסות ממיסים נאמד מתחילת השנה ב-6 מיליארד שקל. בזכות הגידול בהיקף הגבייה העריכו באוצר כי היקף גביית המיסים בתקציב המדינה ל-2016 יהיה גבוה יותר ויסתכם ב-276 מיליארד שקל, בהשוואה ל-262 מיליארד שקל בשנת 2015.

בתקציב המדינה ל-2016 תקבל רשות המיסים סמכויות נוספות הנוגעות להעמקת הגבייה, בכלל זה החמרת הענישה על עברייני מס (הכללתן כעבירות מקור) וסמכויות לקבלת מידע מהמערכת הבנקאית אודות נישומים.