עונת בציר כרמי ענבי היין שנפתחה אתמול ושצפויה להימשך עד חודש אוקטובר הקרוב היא סיבה טובה כדי ללמוד את העובדות הבאות: כרמי היין בישראל משתרעים על פני שטח של כ־55 אלף דונם, ואזורי הגידול העיקריים בארץ הם הגליל והגולן, אזור יהודה, ירושלים, זכרון יעקב ובנימינה, הנגב ואזור סיידון־גזר.



מנכ"ל המועצה לגפן היין בישראל צחי דותן סיפר כי השנה, בשל שנת השמיטה, לא ניטעו כרמים חדשים וכי ענף גפן היין משבית כ־12.5 אלף דונם של כרמי יין.


עוד סיפר על חיסכון בענף בכל הנוגע לצריכת מים ולכוח אדם. "צריכת המים בכרם יין עומדת על 150־250 קוב לדונם בלבד, בניגוד למטעי הפרי ולגידולים אחרים הזקוקים לכמות מים רבה יותר. רוב העבודה החקלאית בכרם ובבציר הענבים מתקיימת כיום בשיטת מיכון חדישה ומשוכללת", אמר.



מיכה ועדיה, היינן הראשי ביקב הרי גליל סיפר אתמול כי השנה ייבצרו כאלף טון ענבים מכרמי היין. "השנה ייערך בציר ראשון לחלקות של כ־91 דונם ענבים מנטיעות 2012 והן כוללות זנים של סירה, של סוביניון בלאן ושל קברנה סוביניון. הענבים מחלקות צעירות אלה צפויים להיות איכותיים במיוחד. כל שנה אנחנו מתרגשים מחדש לקראת תחילת הבציר", אמר ועדיה.



מנתוני המועצה לגפן היין עולה כי המדינה המובילה ביבוא היין הישראלי היא ארה"ב. בשנה החולפת עמד הייצוא הישראלי על כ־42 מיליון בקבוקי יין ותירוש, 77% מהם יינות אדומים, והיתר, 23%, יינות לבנים. היקף יצוא היין בשנת 2014 עמד על 20% מכלל ייצור היין ונאמד בכ־33 מיליון דולר. השנה צפוי להסתכם מחזור ענף היין בכמיליארד שקל.