האם האוצר מסתיר מסים חדשים בחוק ההסדרים?



איגוד לשכת המסחר טוען שפרק ל"ב בחוק ההסדרים עוסק בכך שרשות מקומית תטיל באישור השרים מס תשתיות על כל נכס שבתחומה. "אין מדובר בהיטלים שנועדו לממן פיתוח ספציפי מקומי אלא במס כללי לכל דבר ועניין. זוהי דרך פסולה להעמיק את חוסר היעילות של הרשויות המקומיות. במקום שמשרד האוצר ידרוש מהרשויות המקומיות להתייעל ולצמצם הוצאות, הוא יאפשר להן להעלות את רמת הבזבזנות על חשבון התושבים והעסקים ויעודד אותם לנפח מנגנונים".



עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, שיגר לשר האוצר ח"כ משה כחלון דרישה להוציא מחוק ההסדרים של משק המדינה 2015-2016 את ההצעה להטיל מס חדש הנקרא - מס פיתוח.



באיגוד לשכות המסחר מציינים כי מדובר בהצעה שכבר נדונה לא מעט פעמים בכנסת ונדחתה מנימוקים כבדי משקל: "המבנה של מס זה ותכניו נידונו ביסודיות רבה בכנסות הקודמות והטלתו נפסלה מנימוקים שההצעה אינה חוקתית מאחר והיא סותרת את עקרונות חוק יסוד משק המדינה, בו נקבע מפורשות כי מסים ותשלומי חובה יש להטיל בחוק".



אוריאל לין, נשיא האיגוד מסביר: "חמור לא פחות הוא שחוק זה הוא מעין חוק הסמכה, המעניק סמכויות לפקידות ולשרים לקבוע את גובה המסים, מבלי שהתקיים דיון ציבורי כיאות בכנסת, שהרי היא זו האחראית לאישור מסים חדשים במדינה. מבלי לפגוע בכבודם של שרים, כבר חזינו ונוכחנו מה קרה עם מס הארנונה שהוטל מכוח שיקול דעת של שרים וחוק ההסדרים", תקף לין.



עוד מציינים באיגוד לשכות המסחר כי ההסבר המופיע הוא תמוה. נכתב כי גביית אגרות והיטלי פיתוח היא המקור הכספי למימון עבודות פיתוח ותשתית חדשה ובהמשך נאמר כי היטלי הפיתוח הנקבעים על ידי הרשות המקומית טעונים אישור של שר הפנים וכן כי מדובר בהליך מורכב ומסורבל שקשה לבצעו: "אם אכן מדובר בהליך ביורוקרטי מסורבל, בין הרשויות המקומיות לבין משרד הפנים, לא יתכן כי הדרך לפתרונו תהייה באמצעות הטלת מס חדש. יש לשפר את התהליך עצמו. אוי לנו אם כדי לפתור סרבול של הליכים ביורוקרטים, יוטלו מסים חדשים בישראל".