רשות החשמל שבראשה עדיין עומדת אורית פרקש-הכהן, שלמעשה הודחה על ידי ראש הממשלה, בנימין נתניהו ויובל שטיניץ, שר התשתיות, פרסמה היום (רביעי) חוות דעת שטוענת שיישום המתווה הנוכחי יביא לעליית מחיר החשמל לצרכנים.



לטענתם של עורכי חוות הדעת, תהליך קביעת המחירים כפי שנקבע במתווה הוא לקוי משום שהוא מתבסס על ממוצע של מחירי הגז בחוזים שנחתמו בשלושת הרבעונים הקודמים והוא לא יאפשר תחרות כיוון שמפיקים חדשים שיכנסו לשוק יתקשו להציע מחירים יותר נמוכים.



רשות החשמל מציעה שיטת קביעת מחירים שתקבע את מחיר הגז לחברת החשמל על בסיס שווה לאופציות שיהיו לחברה. ברשות החשמל טוענים שאימוץ קביעת המחירים על פי המתווה המוצע יעלה למשק בין 7.3 מיליארד שקל במקרה הטוב ל-13 מיליארד שקל במקרה הרע. העלויות האלו ייפלו בסופו של דבר על כתפי הצרכן הישראלי ובמקרה של ייצור חשמל שכ-20% מעלותו לצרכן באה מהשימוש בגז, הדבר יבוא לידי ביטוי בעליית תעריפי החשמל.



גורם בכיר ברשות החשמל טוען שפרסום המתווה דווקא היום אינו קשור עם הדחת אורית פרקש-הכהן. המתווה הועבר למשרד התשתיות במסגרת השימוע על מתווה הגז כבר לפני יותר משלושה שבועות אך במשרד השתיות לא התייחסו אליו והוא גם לא הובא לידיעת הציבור. עכשיו הציבור יודע מה שאנחנו יודעים.



ח"כ שלי יחימוביץ' (המחנה הציוני) אמרה בתגובה לדוח, כי הוא מהווה סטירה מצלצלת בפניה של ממשלת יוקר המחיה המתחפשת לממשלה חברתית: "הדוח שהוסתר הביא להדחתה של יו"ר הרשות פרקש משום שחשף במערומיה ממשלה שמשליכה סוכריות זולות לציבור, אבל בפועל משרתת את טייקוני הגז. כל ניסיון של נתניהו, שטייניץ, כחלון ודרעי להפריד את סוגיית הגז מסוגיית התקציב נידון לכישלון וכל הטבה מדומה שתחולק לציבור היא בדיחה לעומת המיליארדים שנשלם אך ורק כדי להעשיר את נובל ואת תשובה". 



ממטה המאבק בגז הטבעי נמסר כי הדוח מוכיח כי המונופול האימתני שנוצר במשק הגז הישראלי גובה מחיר כבד מאזרחי ישראל ומהכלכלה הישראלית כולה.


עוד נאמר בתגובה, כי "במקום שתגליות הגז הישראליות יביאו לשגשוג של הכלכלה והחברה הישראלית, מחירי הגז והאנרגיה חוזרים ומתייקרים בישראל בניגוד גמור למתרחש בעולם".



לדברי המטה, דוח הרשות מציין במפורש שמתווה הגז המוצע ינציח את המחירים המופקעים ואף יחמיר את המצב, כך שהמחירים ימשיכו להאמיר בשנים הבאות. "אזרחי ישראל לא יסכימו לשמש מעכשיו ולשנים קדימה, כפרה החולבת של תאגידי מונופול הגז".



"מטה מאבק הגז דורש לבטל את מתווה מונופול הגז שמסכן את ישראל, וקורא לממשלה להפעיל את סמכויותיה וריבונותה מול המונופול, ולגבש מדיניות אנרגיה לאומית שמשרתת את אזרחי ישראל", נמסר.