המדינה הגיעה לסיכום עם חברות האנרגיה על מתווה הגז, כך הודיע הערב (רביעי) שר האנרגיה, ד"ר יובל שטייניץ. הדיונים בין הצוות הבינמשרדי לבין החברות חודשו היום בצהריים, לאחר שאתמול התפוצץ המו"מ, והערב הושג הסכם שיאפשר את פיתוח מאגרי הגז והנפט של מדינת ישראל לאחר עיכוב של מספר שנים.



על פי ההודעה ממשרד האנרגיה, חברות האנרגיה נענו לדרישת השר לפיה המתווה יכלול התחייבות על התנהלות הממשלה ולא על התנהלות הכנסת.



"אם לא יהיו תקלות של הרגע האחרון, מחר יועבר המתווה עם התיקונים שהוכנסו בו בסעיף המחירים, בסעיף אבני הדרך לפיתוח לוויתן, וסעיף קניות הגומלין ובסעיף היציבות לשרי הממשלה, מתוך כוונה להביאו לאישור הממשלה ביום ראשון הקרוב", נמסר.



השיחות עלו אתמול על שרטון לאחר שבנובל אנרג'י קבלו על כך שסעיף היציבות לא נכלל בהצעה הישראלית, דברא שהחברה האמריקאית לא היתה מוכנה לקבל, למרות הסברי ישראל כי הוא בעייתתי משום שהוא עלול לכבול את ידיהן של ממשלות אחרות. שר האנרגיה, יובל שטייניץ, הסביר אתמול "שלצערו ולמרות שבסוגיית אבני הדרך וסוגיית המחירים יש התקדמות, בסוגיית היציבות התנאים של נובל אנרג'י הם בלתי קבילים עבורנו".



מוקדם יותר היום פרסמה רשות החשמל חוות דעת לפיה יישום המתווה הנוכחי יביא לעליית מחיר החשמל לצרכנים.



לטענתם של עורכי חוות הדעת, תהליך קביעת המחירים כפי שנקבע במתווה הוא לקוי משום שהוא מתבסס על ממוצע של מחירי הגז בחוזים שנחתמו בשלושת הרבעונים הקודמים והוא לא יאפשר תחרות כיוון שמפיקים חדשים שיכנסו לשוק יתקשו להציע מחירים יותר נמוכים.



רשות החשמל מציעה שיטת קביעת מחירים שתקבע את מחיר הגז לחברת החשמל על בסיס שווה לאופציות שיהיו לחברה. ברשות החשמל טוענים שאימוץ קביעת המחירים על פי המתווה המוצע יעלה למשק בין 7.3 מיליארד שקל במקרה הטוב ל-13 מיליארד שקל במקרה הרע. העלויות האלו ייפלו בסופו של דבר על כתפי הצרכן הישראלי ובמקרה של ייצור חשמל שכ-20% מעלותו לצרכן באה מהשימוש בגז, הדבר יבוא לידי ביטוי בעליית תעריפי החשמל.