נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, תקף היום (שני) את התנהלות הממשלה בעקבות נתוני הייצוא והצמיחה שפורסמו אתמול על ידי הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה: "ממשלת ישראל צריכה לצאת מהתרדמת בטיפולה במשבר הייצוא ומהר".
"המציאות הקשה היא שהמשק מתדרדר לקיפאון - תעשיינים מתריעים מזה זמן רב שהייצוא בהתדרדרות, אך אין מי שיקשיב. הירידה החדה בייצוא, בתפוקה התעשייתית ובמספר העובדים בתעשייה. רק בחודשים האחרונים פוטרו ממפעלים ברחבי הארץ למעלה מ-1,300 איש, הם תמרור אדום מהבהב, שאסור להתעלם ממנו. מגמה זו תמשיך ותוביל את המשק למיתון של ממש", התריע ברוש. 
נשיא התאחדות התעשיינים דורש התערבות ממשלתית בנושא שער החליפין והתחזקות השקל: "על החשבת הכללית מוטלת האחריות להתגייס למאבק לריסון מגמת הייסוף ולסייע לבנק ישראל בהקטנת עודפי המט"ח. גם על משרד הכלכלה מוטלת האחריות לטפל במשבר היצוא באמצעות גיבוש תוכנית מקיפה לחיזוק הייצוא, אשר תסייע בחדירה לשווקים חדשים ובשימור שווקי היצוא הקיימים". 

המשק הישראלי מאבד נתחי שוק לטובת מתחרים בעולם

על פי נתונים שנמסרו על ידי התאחדות התעשיינים הנסיגה בייצוא התעשייתי מתחילת השנה הקיפה את כל קבוצות ענפי התעשייה, למעט ענפי ההיי-טק. ירידות חדות במיוחד נרשמו בענפי הכימיה שירדו בכ-30 אחוזים, הכרייה והחציבה צנחה ב-22 אחוזים, הציוד החשמלי רשם ירידה של 16 אחוזים), מוצרי נפט גם הם ירדו ב-15 אחוזים ומוצרי מתכת, מכונות וציוד סיימו בנסיגה של 11 אחוזים. כך עולה מניתוח שערך האגף למחקר כלכלי של התאחדות התעשיינים על בסיס נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה.
מהתאחדות התעשיינים נמסר כי הנסיגה בייצוא הישראלי מדאיגה במיוחד על רקע הנתונים המצביעים על כך שהמשק הישראלי מאבד נתחי שוק לטובת מתחריו ברחבי העולם.

על פי תחזיות, הסחר העולמי של סחורות מתרחב השנה בקצב ריאלי של 3.7 בעוד הייצוא התעשייתי הישראלי הולך ומצטמצם מתחילת השנה. עוד מוסיפים כי הנסיגה ביצוא הינה תוצאה של מגוון גורמים, ובראשם התחזקותו של השקל ביחס לכל המטבעות המרכזיים.