חברות מסורתיות מכניסות טכנולוגיות מודרנית מתקדמות בתעשיות מסורתיות כדי לייעל את פעילותן אולם השאלה היא מהן ההשלכות של התהליך.

האם מדובר בתופעה שעלולה להביא לעלייה באחוזי האבטלה בשל ההתייעלות שגורמת לצמצום כוח האדם. השאלה המטרידה היא כיצד עולם ההיי-טק ושימוש בטכנולוגיה מתקדמת בתעשיות מסורתיות, ישפיעו על אותם מקצועות מסורתיים ועל שוק העבודה.
רו"ח מיקי בלומנטל, שותף מנהל בפירמת רואי החשבון פאהן קנה ושות' Grant Thornton ישראל, טוען כי מדובר בשינויים מבורכים. "בטווח הקצר חלק מהתפקידים ומהמקצועות יוחלפו על ידי אוטומציה ויכולות טכנולוגיות. אבל זה לא אומר שעובדים לא טכנולוגיים צריכים לפחד מההיי-טק. החשש מהטכנולוגיה ומהאוטומציה לא מוצדק בטווח הארוך".

רו"ח מיקי בלומנטל, צילום: יח"צ
 

לדברי בלומנטל, למרות שהטכנולוגיה תביא לביטולם של חלק מהתפקידים, הקידמה תיצור הזדמנויות נוספות. "הטכנולוגיה והאוטומציה גם מייצרות תפקידים נוספים. ניתן לומר שהכנסת טכנולוגיה לתעשיות מסורתיות תגדיל את האבטלה בטווח הקצר אך תגדיל את הזדמנויות התעסוקה בטווח הארוך יותר". 
כיצד פועל בתעשיית טקסטיל ללא הכשרה טכנולוגית יכול לצאת נשכר מכך שמכונה נוטלת את תפקידו?  
"ככל שהפעילות טכנולוגית גוברת יש צורך לספק שירותים ומוצרים רבים יותר לכמות גדולה של אנשים וחברות. סביב ההיי-טק הישראלי למשל, יש תעשייה משגשת של ספקי מוצרים ושירותים מכל הסוגים: חברות קייטרינג, יצרנים ומוכרים של רהיטים וציוד משרדי, מעצבים, מפיקי אירוע, קבלנים ועובדי בניין שבונים מפעלים ומשרדים, נהגי מוניות, שליחים וחברות הובלה".

"מספיק להסתכל על כמות העבודה והכסף שמושקעים בבנייה ובתחזוקה של מפעלי ענק כמו של אינטל למשל כדי להבין שההיי טק מספק עבודה גם לרצפים, אנשי מיזוג אוויר, חשמלאים, טכנאי טלפון ואנשי תמיכה. בשורה התחתונה כל המעגלים סביב ההיי-טק נהנים ממנו", מוסיף בלומנטל.
האם השינוי מייצר לאנשים ללא מקצוע טכנולוגי הזדמנויות נוספות לעבוד בחברות ההיי-טק עצמן?
"עובדי ייצור יכולים לעבור הכשרות שיאפשרו להם לעבוד במפעלי היי-טק. אנשים בלי רקע רקע טכנולוגי מעמיק יכולים לעבוד כתומכי מחשבים, בקרי איכות מוצר או בקרי איכות תוכנה בחברות היי-טק. כדי שזה יקרה, המדינה צריכה להשקיע בחינוך טכנולוגי ובהכשרות מקצועיות ולאפשר הסבה למקצועות שיידרשו בעתיד".