שוק המטבע של ישראל פותח את המסחר השבועי בצלו של המשבר בשוקי העולם ובציפייה להחלטת בנק ישראל בנושא הריבית. במחלקת המחקר של FXCM ישראל מציינים הבוקר (שני) כי השוק הפיננסי העולמי נסחף לתוך מערבולת, וזאת על רקע החשש מההאטה בקצב הצמיחה העולמי וההשלכות של המשך צניחת מחירי הסחורות. גם המסחר בשוק המט"ח העולמי הולך ומתחמם, וזאת על רקע מה שנראה כמו תחילתה של מלחמת מטבעות כלל עולמית, כאשר בשבוע שעבר נרשם פיחות של המטבע הקזחי ביותר מ-20% ביום אחד.



הפיחות שביצע הבנק סין נתן הכשר למהלכים כאלה והחשש בשוק הוא שעוד מדינות יבצעו מהלכים דומים כדי לפחת את המטבע המקומי ולהעניק ליצואנים שלהם הזדמנות לשפר במשהו את הכלכלה המקומית המקרטעת, וזאת בתקופה של האטה ממשית בקצב הצמיחה העולמי.



לפי שעה הנפגע העיקרי הן מהסנטימנט השלילי בשוקי המניות והעלייה ברמת הפחד והן החשש ממלחמת מטבעות הוא דווקא הדולר. אם בעבר, המשקיעים היו נמלטים קודם כול לדולר בעתות של אי ודאות, הרי שכעת המשקיעים בורחים דווקא אל הפרנק השוויצרי והין היפני, ולא אל הדולר, שנחשב למטבע יותר מסוכן בימים אלה בשל העובדה כי חוזקו נובע מהצפי להעלאות ריבית מצד הפד.



הברומטר המרכזי כעת בשוק הפיננסי הוא מחיר הנפט, שבשישי נפל לראשונה מאז 2009 מתחת לרף 40 דולר. היסטורית, בכל פעם שהנפט מגיע לרמות קיצון – גבוהות או נמוכות – הדבר סוחף את השוק הפיננסי כולו לסחרור מסוכן. התאוששות במחיר הנפט עשויה למתן במידה מסוימת את רף החשש בשוק. מנגד, ירידה מתחת ל-40 דולר לחבית רק תאיץ את ירידות השערים ואת הבהלה.



כל אלה הביאו לירידה חדה בדולר בעולם, וגם קיזזו במידה מסוימת את המומנטום של הדולר-שקל בשוק המקומי.



על כן, הדולר-שקל פותח את השבוע על רקע שני כוחות מנוגדים – מצד אחד הירידה החדה של הדולר בעולם, ומצד שני הירידה בסנטימנט כלפי השקל בעקבות נתוני הצמיחה והאינפלציה שפורסמו באחרונה בישראל.



בתוך כך, היום יפרסם בנק ישראל את החלטת הריבית החודשית. הבנק לא אמור לשנות גובה הריבית, ואולם על רקע ההרעה בנתוני המקרו והסיכונים הגלובליים מסיבת העיתונאים של הבנק צפויה לרכז תשומת לב מרובה. אם בבנק ירמזו שוב על האפשרות לנקיטת צעדים מרחיבים כגון ריבית שלילית או הרחבה כמותית, או אם הבנק יביע עמדה שלילית לגבי הכלכלה המקומית, הדולר-שקל צפוי לזנק. בהמשך השבוע, מרכז הכובד יעבור שוב לנעשה במסחר העולמי בדולר.



רמת ההתנגדות המשמעותית הבאה של הצמד היא 3.90, שם גם מצטלבת גם רמת המפתח של הממוצע הנע ל-200 יום. עלייה מעל רמה זו תביא להפעלה של הרבה מאוד פקודות קטיעת הפסד, מה שידחוף את הדולר עוד יותר מעלה.