הפתעה גדולה במערכת הכלכלית של ישראל. למרות הציפיות שבנק ישראל יוריד את הריבית, בעקבות הסערה בשוקי ההון של העולם ורמת הצמיחה הנמוכה בארץ, כפי שבאה לידי ביטוי בנתוני התל"ם ברבעון השני של השנה, הבנק לא סיפק את הסחורה והחליט להותיר את הריבית ללא שינוי, ברמה של 0.1% לשנה.

בבנק ישראל מסבירים את החלטה בכך שב-12 החודשים האחרונים נרשמה אינפלציה שלילית, בשיעור של 0.3%, לעומת אינפלציה שלילית בשיעור של 0.4% ב-12 החודשים שהסתיימו ביוני. בבנק המרכזי מסבירים כי נתוני הצמיחה ברבעון השני של השנה משקפים ירידה מסוימת, שכן בחודש יולי היצוא עלה, התיירות עלתה והייצור התעשייתי עלה אף הוא וזה מסמל שברבעון השלישי הצמיחה כנראה תעלה.

"ההחלטה היא טעות קשה"

במערכת העסקית מיהרו להגיב להחלטה. יש כאלו שגילו הבנה, ואחרים שביקרו בחריפות.  אלדד תמיר, מנכ"ל בית ההשקעות תמיר אמר, "ההחלטה של בנק ישראל להשאיר את הריבית ללא שינוי היא טעות קשה אשר זורקת את הכלכלה הישראלית אל המערבולת העולמית ללא כל כלים או גלגלי הצלה. הנתונים כולם תומכים בצעד אמיץ וברור, כפי שעושים כל הבנקים המרכזיים בעולם . חוסר המעש הזה מהווה אוזלת יד אשר עלולה לגרור את הכלכלה הישראלית למקומות מסוכנים. בעולם, ובתקופה בה הבנקים המרכזיים תומכים בכלכלות המקומיות (סין ,יפן ,ארה"ב ,אירופה), חוסר מעש מהווה צעד של חולשה מיותרת".

 שמואל בן אריה, מנהל השקעות ראשי בקבוצת פיוניר, גילה הבנה ואמר:  "בנק ישראל החליט להמתין לאחות הגדולה ארה"ב ולא להוריד את הריבית כבר עכשיו, זאת למרות שכל הנתונים, מלבד שער החליפין, הצביעו על כך שהגיעה העת להוריד את הריבית. בנק ישראל מבין כי ההורדה המינורית כבר לא אפקטיבית. כפי שאמרנו בעבר, בנק ישראל בזבז את כל התחמושת שהייתה ברשותו וכעת, כשהצמיחה בעולם ובישראל מתכווצת, הוא פשוט חסר אונים".

"בנק ישראל מוגבל ביכולתו להשפיע על המשק"

בן אריה הוסיף כי "אמנם עדיין קיימת אפשרות ההרחבה הכמותית, עליה כבר רמז הבנק לפני מספר חודשים, אך לדעתי מדובר במהלך הרחוק מאיתנו בשלב זה, שכן קשה מאוד לבצע הרחבה כמותית במשק כה קטן. הרחבה כמותית רק תעצים את בעיית המחירים שקיימת בשוק הנדל"ן ואף עלולה ליצור בועה בשוק האג"ח. היעדר אלטרנטיבות השקעה והריבית הנמוכה בעולם, יכולים לשמש כסטרואידים לשווקי המניות אשר היום צריך אותם יותר מתמיד".  
 
ואילו צח ברקי, סמנכ"ל כלכלה, מידע ומחקר בקבוצת דן אנד ברדסטריט, גורס  שלשינוי הריבית במצב הנוכחי לא תהיה השפעה כל שהיא.  "בנק ישראל מוגבל ביכולתו להשפיע על הצמיחה במשק. ניתן להעריך שהשפעתה של הפחתת ריבית על הצמיחה היתה שולית, גם מפני שרמת הריבית הנוכחית היא נמוכה מאוד וגם מפני שההאטה בצמיחה המקומית נובעת מהשפעות אקסוגניות למשק המקומי – קצב גידול איטי בביקושים בכלכלה העולמית וירידת מחירי הסחורות. מלחמת המטבעות והנפילה במחירי הסחורות בהחלט מקשות על יצירת צמיחה משמעותית בעולם ולא נראה שזה ישתנה בטווח הזמן הקרוב, אבל אלה לא בהכרח חדשות רעות. הביקוש המקומי הגבוה, שמתבטא בגידול בצריכה הפרטית, יחד עם קצב אינפלציה נמוך ושיעור אבטלה נמוך, הוא מצב רצוי".

ניסן סולטן, סמנכ"ל התפעול של חברת בטוחה משכנתאות,  אומר  כי "ההחלטה של בנק ישראל להשאיר את הריבית על כנה מעידה על עקביות במדיניות המוניטרית של בנק ישראל שנועדה לאזן את האינפלציה ולהחזירה אל יעד של 1-3% בשנה הקרובה. תזוזת הריבית בהמשך תלויה בעיקר ברמת האינפלציה הקרובה. אנו רואים כי, למרות ההתפתחויות האחרונות, ביניהם התרסקות שנרשמה בשוק המניות האמריקאי והתעוררות בשבוע שעבר של שוק המט"ח, בנק ישראל לא מתלהב לבצע הפחתת ריבית נוספת ולכן השאיר אותה על כפי שהיא".