רשות המסים מקימה בימים אלה יחידת פיקוח חדשה על פעילותם של חלפני מטבע (צ׳יינג'רים) - כך נודע ל״מעריב-השבוע״. היחידה החדשה תפקח על פעילות החלפנים, תהיה מוסמכת לוודא שהם פועלים לפי הוראות החוק ובמידת הצורך תפעיל נגדם אמצעי ענישה הקבועים בחוק.
 
חלפני המטבע היו אמורים לפעול תחת אחריות המפקחת על הביטוח באוצר, ואולם בתיאום עם משרד המשפטים ועל פי החלטת היועץ המשפטי לממשלה הוחלט להעביר את האחריות לפיקוח לרשות המסים. ההעברה תהיה בתוקף לתקופה של שנתיים, ולאחר מכן תיבחן מחדש. נוהלי העבודה נבנים בתיאום עם משרד המשפטים.

כיום רשומים 1,850 חלפנים המנהלים את ספריהם על פי החוק. ואולם ברשות המסים מעריכים כי לפחות 1,900 נוספים פועלים ללא מסגרת חוקית ובלי שניתן להם היתר, והם מהווים את המוקד לעבריינות המסים.
 

יחידת הפיקוח החדשה תמנה עשרות עובדים ורשות המסים תקבל את התקצוב הנדרש לצורך הפעלתה. ללא קשר ליחידה החדשה העמיקה רשות המסים בשבועות האחרונים את פעילות האכיפה נגד הצ'יינג'רים.
 
לפני שבועיים נערכה ביקורת אצל 220 חלפנים, והממצאים שהתגלו אימתו את החשדות כי לפחות חלקם מהווים מכבסה פיננסית להון שחור. בעקבות כך נעצרו לחקירות 80 אנשים המעורבים בעבירות פליליות, שבמסגרתן נוצלו החלפנים להלבנת הון. נוסף למלחמה בחלפנים יצרו ברשות המסים נוהלי עבודה חדשים המאפשרים מעקב הדוק אחר חברות החשודות בהפצת חשבוניות פיקטיביות.

הנורות האדומות נדלקות כאשר, לדוגמה, חברות המחליפות בעלים מגדילות לפתע בצורה דרמטית את מחזור העסקות לצורך דיווח למע״מ, אולם הרווח לתשלום מס הוא אפסי.

מנהל רשות המסים משה אשר מסר ל׳׳מעריב־השבוע" כי הוא מתכוון להפוך את 2016 לשנת המלחמה בהון השחור. לדבריו, ״חלק מהחלפנים הפכו מרצונם או שלא מרצונם לסייעים למלביני הון ומתגלגלים שם מאות מיליוני שקלים לא מדווחים״.