הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה (הלמ"ס) פרסמה היום (חמישי) את האומדן השנתי לגבי הצמיחה הכלכלית במחצית הראשונה של השנה.



הנתונים שפורסמו מציגים תמונה קשה על המשק של ישראל בימים אלו. על פי הנתונים, הצמיחה במחצית הראשונה של השנה הסתכמה ב-2.5% לעומת אומדן קודם של 2.6%. מאחר והילודה השנתית מגיעה לכ-1.4%, מדובר על צמיחה ריאלית של 1.1% בלבד.



כשמחלקים את הצמיחה לרבעונים, התמונה הופכת לפחות טובה, שכן ברבעון הראשון יש צמיחה של 1.8% לעומת 6.1% ברבעון האחרון של שנת 2014 ואילו ברבעון השני של השנה הצמיחה מזערית ב-0.1%.



הצמיחה המזערית ברבעון השני משקפת עליות בהוצאה לצריכה פרטית (0.6%), בהוצאה לצריכה ציבורית (0.4%), בירידות בהשקעות בנכסים קבועים (3.4%-) וביצוא הסחורות והשירותים למעט חברות הזנק ויהלומים (11.9%-) בחישוב שנתי.



הירידה ביצוא הביאה לנתונים הקשים


בנתונים החצי שנתיים, התוצר העסקי עלה ב-2.3% בחישוב שנתי לעומת 2.4% באומדן הקודם, לאחר עלייה של 1.6% במחצית הקודמת ועלייה של 2.2% במחצית הראשונה של שנת 2014.



אחת הסיבת העיקריות לנתונים הקשים היא הירידה ביצוא. יצוא הסחורות והשירותים ירד ב- 7.7% במחצית הראשונה של 2015 בחישוב שנתי, בהמשך לירידה של 2.8% בחישוב שנתי במחצית הקודמת ועלייה של 3.9% במחצית המקבילה אשתקד.



יצוא הסחורות והשירותים, למעט חברות הזנק ויהלומים ירד במחצית הראשונה של 2015 ב-6.5%. הירידה הזו במחצית הראשונה של 2015 משקפת ירידות ביצוא התעשייתי (ללא יהלומים) של 5.0%, ביצוא ענף השירותים האחרים של 9.8% וביצוא החקלאי של 11.4% בחישוב שנתי. לעומת זאת, עלה יצוא שירותי התיירות ב-34.6% בחישוב שנתי.



יצוא ענף היהלומים ירד ב-17.0% בחישוב שנתי ובנוסף ירד גם יצוא חברות ההזנק במחצית הראשונה של 2015.



נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש, מסר בתגובה לפרסום: "הנתונים המעודכנים מחזקים את טענתנו, כי המשק הישראלי נמצא בקיפאון. המגזר העסקי גלש ברבע השני של השנה לנסיגה של 1.2% בשיעור שנתי. יצוא הסחורות והשירותים נמצא זה למעלה משנה בירידה תלולה, אשר הגיעה בשני הרבעונים הראשונים של השנה לקצב שנתי מדאיג ביותר של 10.6% מדי רבעון.



"בדומה, נרשמה נסיגה חדה ביותר ומתמשכת בהשקעות בענפי המשק. נסיגה נרשמה ברבעון השני גם ביצוא התעשייתי ובתפוקת התעשייה, תוך פיטורי העובדים ממפעלים ברחבי הארץ. לשמחתנו הממשלה החדשה ערה לבעיה הקשה שנוצרה, ושר האוצר הכריז לאחרונה על יצירת תוכנית חדשה לחיזוק התעשייה המקומית ועידוד ההשקעות והיצוא. יש לוודא כי תוכניות הממשלה לחיזוק היצוא וההשקעות ייצאו אל הפועל בהקדם האפשרי, מבנחישות ובזריזות, עוד בשנת התקציב הנוכחית, לטיפול חירום במשבר אליו גלשה הכלכלה הישראלית בשנה החולפת. במקביל, על בנק ישראל להמשיך ברכישת המט"ח ואף להגביר את קצב הרכישה, על מנת לשמר שער חליפין אטרקטיבי".