הטלפון הנייד מסמל ללא ספק את אחת המהפכות הטכנולוגיות הגדולות ביותר של דורנו. בעולם ישנם שבעה מיליארד תושבים ו-7.1 מנויי טלפון נייד.



בכל יום, האנושות מפעילה 1.3 מיליון מכשירי אנדרואיד חדשים ונולדים 300 אלף תינוקות. 36 אחוזים מכל הודעות הדואר האלקטרוני נפתחות בטלפונים ניידים. אצל 91 אחוזים ממשתמשי הטלפון הנייד, המכשיר נמצא בהישג יד 24 שעות ביממה והאדם הממוצע בודק את מכשירו כ-150 פעם ביום.



רונית לפידור-בלו, מנכ"לית SAS ישראל, טוענת בשיחה עם "מעריב אונליין" שחברות ועסקים רבים ממעיטים ביכולתו של הטלפון הנייד במיוחד בנושא הצריכה. "למהפכה הסלולרית יש פוטנציאל לשבור או ליצור מודלים עסקיים חדשים. בחברת ויזה, למשל, מעריכים כי בשנת 2020, מחצית מכל העסקאות תבוצענה דרך מכשירים ניידים. תשלום באמצעות טלפון נייד הוא דוגמא מצוינת לשינוי דרמתי".



"מערכת התשלומים שכבר עשתה כמה קפיצות דיגיטאליות בעשורים האחרונים תשתנה בוודאות. בנקים, קמעונאים, חברות תקשורת, יצרני טלפונים, חברות אשראי כולם נלחמים על השוק החדש. מה שבמשך עשורים היה מגרש של שחקנים קבועים בתחום התשלומים, נפתח פתאום לרווחה וכוחו של הטלפון הנייד הוא הסיבה לכך. הוא מעורר שינויים חדים בהרגלי הצריכה שלנו", אמרה לפידור-בלו.




רונית לפידור-בלו. צילום:SAS


איך משפיע הטלפון הנייד על הרגלי הצריכה?
"סקר בנושא הרגלי הצרכן, שנערך לפני כשנה, על ידי SAS העולמי, מראה שהטלפון מהווה אמצעי חשוב כשרוצים לרכוש מוצר כל שהוא. הסקר מצא ש-61 אחוזים מהרוכשים הפוטנציאלים דיווחו כי סביר שיבצעו חיפוש בטלפון החכם לגבי המוצר שאותם הם רוצים לרכוש בזמן שהייתם בחנות. 52 אחוזים אמרו שהם עושים זאת בדרכם לחנות. 45 אחוזים עושים חיפוש כזה יום או יומיים לפני ביקורם בחנות. רק מעטים יבצעו חיפוש מוקדם יותר. זהו שינוי מהותי שחברות ועסקים כבר לוקחים אותו לתשומת ליבם. הטלפון הנייד משנה את כל מסע הלקוח וזה מאתגר את הרעיונות הקונבנציונליים שלנו".



"לדוגמה", היא מוסיפה: "עתה אנו משתמשים בטלפון הנייד בתוך החנות עצמה. בזמן קניות בגדים או מזון אנו מחפשים את המוצר, משווים מחירים בין רגע, יכולים להעביר ולקבל חוות דעת או מידע בזמן אמת מחברים. אין ספק שהרשתות החברתיות עוד ימלאו תפקיד מכריע בהחלטת הקנייה שלנו".



מדוע הסוחרים מושפעים מכך?
"מה שנוגע לצרכן גם נוגע לסוחר בעל החנות. מה שזה אומר לסוחר שהתחרות מתחדדת משום שבעל טלפון נייד שיעשה שימוש מושכל במכשיר, יכול לקבל מידע על רמת המחירים הקיימים בשוק. משמעות הדבר שהסוחרים יאלצו להתאים מחירים למה שקורה בשוק ורמות המחירים יתיישרו. מגמה זו בהחלט מטיבה עם הצרכנים".