יש כמה מחלות כמו סרטן ומחלת האיידס, שהרפואה לא מצליחה להתמודד איתן אך אולי בהקשר זה, "מציון תצא תורה".



חברת הזנק ישראלית בשם "סלקט ביו טכנולוגיה", מפתחת תרופות המבוססות על תאי גזע, שלדעת מנהלה, ד"ר שי ירקוני, תביא לריפוי סרטן דם לוקומיניה ויש בה יסודות שיכולות להביא לפתרונות למחלות כמו אלצהיימר סכרת ועוד.



ל"מעריב אונליין" הוא אמר, "הרפואה של המאה העשרים ואחת עוסקת במגוון חדש של מחלות ודרכי טיפול המתאימים לה. ככל שתוחלת החיים מתארכת, מתרבים המצבים בהם הפגיעה באיכות החיים נובעת משחיקה. החל מסחוסים ועצמות, דרך מערכות החושים (ראיה ושמיעה) וכלה בזיכרון ומערכת העצבים. הרפואה המודרנית העוסקת בתחום קרויה regenerative medicine ואחד הכלים העיקרים הוא תאי גזע. תאים אלו, הנמצאים בכמויות מזעריות בגופנו, שומרים את היכולת להפוך לרקמות ואיברים שונים לפי הצורך".



"זה מדע רפואי שמתמודד עם השחיקה הטבעית של גוף האדם ומאחר ורוב רובן של המחלות נגרם בסופו של דבר בגלל שחיקתם של התאים בגוף, אם תרצו הזדקנות, לרפואה זו יש את היכולת הפוטנציאלית לטפל במבחר רב של מחלות", אמר ד"ר ירקוני.




ד"ר ירקוני. צילום: יח"צ


האם אני מבין שאפשר למנוע הזדקנות?
"בוודאי שלא, אך באמצעות תאי הגזע ניתן להאט את התהליך באמצעות חידוש תאים בגוף. לא ניתן להחזיר אותם למצב שבו היו כשהיינו בגילאים 18או 21, אך בהחלט ניתן להגיע למצב של שיפור משמעותי פיזי של אנשים מבוגרים. מבחינה טכנית, אחד האתגרים הגדולים בתחום הוא איך לזהות ולהפריד תאים אילו מכלל אוכלוסיית התאים ופה נכנסת "סלקט" לתמונה".



"באמצעות הטכנולוגיה שלה ניתן לבודד תאי גזע על סמך תפקודם. השימוש בשיטה של החברה מאפשר דגימה איכותית יותר של תאי גזע, שמצד אחד תשפר יעילות הטיפול ומצד שני, דרך הרחקת התאים שאינם תאי גזע - תפחית את תופעות הלוואי הקיימות היום. הטכנולוגיה מתאימה ונבחנה במספר רב של סוגי גזע ללא תלות במקורם או ביעוד לשימוש בהם ולכן היא עומדת לשנות את כל עולם הטיפול בתאי גזע".



האם אתם מפתחים משהוא ספציפי ובאיזה שלב פיתוח אתם מצויים?
"החברה מתמקדת כעת בפרוצדורה המשמעותית ביותר המבוססת על תאי גזע – השתלת מוח עצם ומתעתדת להתחיל בחודשים הקרובים בניסוי בחולי לוקמיה כדי להיווכח שהפרוצדורה בטוחה ומורידה משמעותית את תופעות הלוואי הקטלניות של השתלת מוח עצם. עם הוכחת הבטיחות, שואפת החברה להטמיע את המערכת בתהליכי הייצור של מירב החברות שמוצריהן מבוססים על תאי גזע וכבר חתמה על הסכמי שיתוף פעולה עם גופים מחקריים ועסקיים בכל העולם".



אתה כל הזמן מדבר על פרוצדורה, זה לא תרופה?
"לא, זה תהליך חדשני להשתלת מוח עצם שמקטין משמעותית את תופעות הלוואי שהן הבעיה העיקרית של השתלת מוח עצם. מאחר וזו לא תרופה, תהליך הבדיקות הקליניות פשוט וקצר יותר והתהליך לקבלת אישורים של ארגונים כמו ה-FDA קצרים הרבה יותר. בעולם מתבצעים כ-60 אלף השתלות מוח עצם בשנה. אחוז גובה מאוד מהם סובלים מתופעות לוואי שונות. אלו קהל היעד העיקרי שלנו שכן אנחנו מציעים תהליך שימנע תופעות לוואי".



תופעות לוואי קיימות גם בהשתלות אחרות וגם כשנוטלים תרופות שונות?
"בשלב זה אנחנו מטפלים בהשתלת מוח עצם, אך ברור שניתן גם למצוא פתרונות שימנעו תופעות לוואי בהשתלות שונות כולל לב וכליות. אנחנו גם הוכחנו שניתן לעשות שימוש בטכנולוגיה שלנו במחלות נוספות כמו מחלות אוטואימוניות (סכרת נעורים, קוליטיס וארטריטיס) ולסייע לטיפול בכל מחלה בה יש כשל של מערכת החיסון, כמו למשל סוגים נוספים של סרטן, מחלות לב, מחלות של מערכת העצבים, איידס ועוד".