בכירי בנק לאומי לשעבר, המנכ"לית גליה מאור, היו"ר איתן רף וחבר ההנהלה צבי איצקוביץ', אולצו להחזיר לבנק 5.1 מיליון שקל מכספי הבונוסים שקיבלו. מדובר ב־11% מהמענקים ברוטו ששולמו להם בעבר.



בכך מאמצת ועדת גורן את המלצות דוח הביקורת שהכין המפקח על הבנקים הפורש דודו זקן. כפי שנחשף שלשום ב"מעריב־השבוע", מדובר בעמדתה של הוועדה בנושא הפיצוי. ועדת גורן הוקמה כדי לבחון את דרכי הטיפול בתביעות האזרחיות הנוגעות לפרשת הסיוע בהעלמות מס ללקוחות הבנק האמריקאים.
 
דירקטוריון הבנק אימץ את המלצות הוועדה שהועברו לשופט בית המשפט המחוזי חאלד כבוב. עוד ממליצה הוועדה לאמץ הסדר תקדימי ולפיו הבנק יקבל 360 מיליון שקל מחברת הביטוח לצורך כיסוי התביעות הייצוגיות שהוגשו כנגדו. מדובר בהסדר פשרה שהציעו המבטחים של נושאי המשרה לשעבר בבנק לסיום סופי ומוחלט של כל התביעות נגד הבנק ונגד עובדיו הנוגעות להסתבכות בארה"ב.
 

הוועדה הוקמה בתחילת השנה בעקבות כמה תובענות נגזרות ולאישור תביעה ייצוגית שהוגשו נגד בעלי תפקידים בקבוצת לאומי ונגד חברות בנות שלה.
עניינן של התובענות בנזקים שנגרמו לבנק בשל האירועים שהובילו לחתימה על הסדר עם הרשויות האמריקאיות בסוף 2014, שבמסגרתו שילם להן לאומי קנס בסך 400 מיליון דולר.
 
 הוועדה סברה ששיעור השבת הבונוסים של נושאי המשרה לשעבר צריך להיגזר משיעור הפגיעה ברווחיות שהשיג הבנק במהלך התקופה האמורה, כתוצאה מההסדר שנחתם עם הרשויות האמריקאיות. 
 
בהתאם לכך, היחס בין סכומי ההשבה שיש לדרוש מהבכירים לשעבר לבין כלל המענקים שקיבלו שלושתם במהלך התקופה צריך להיות זהה ליחס בין הנזק שנגרם לבנק כתוצאה מההסדר שנחתם עם הרשויות לבין הרווחיות שהשיג במהלך התקופה, שעומד על 11%.
 
בהתאם לתחשיב שערך משרד סוארי לבקשת הבנק, 11% מהסכום המצטבר של המענקים שהועברו לשלושת נושאי המשרה מגיע ל־5.1 מיליון שקל. מתוך כך יחזיר רף 1.7 מיליון שקל, מאור 2.6 מיליון שקל ואיצקוביץ' 800 אלף שקל. השלושה הודיעו לוועדה כי הם מסכימים להשיב את הסכומים כדי לסיים את הפרשה.
 
מטעם בכירי הבנק לשעבר נמסר: "הם שימשו בנאמנה את הבנק 15 שנה ומעלה, והובילו אותו גם בתקופות קשות, לרבות בעת המשבר הכלכלי בשנים 2008־2009, שבהן בנקים אחרים בארץ ובעולם ספגו הפסדי עתק. נושאי המשרה סוברים שהם פעלו בהתאם לדין ולנורמות בנקאיות שהיו מקובלות בכל המערכת הבנקאית בארץ ובעולם, ביושר ובמיטב מרצם לטובת הבנק. גם הוועדה קבעה שהם לא הפרו את חובת האמונים כלפי הבנק".
 
הבכירים לשעבר הוסיפו שאף שהוועדה קבעה בדוח שאין כל חבות משפטית לדרוש השבת מענקים, הם הסכימו להיעתר לבקשת הוועדה על מנת להביא לסיום מהיר, מלא וסופי של העניין, וכדי למנוע המשך הליכים שיפגעו גם בבנק.
 
בהודעה נכתב: “נושאי המשרה מציינים שייחוס הנזקים לאחר תום העסקתם הוא על בסיס חוכמה שבדיעבד".