חברת הדירוג Fitch אשררה את דירוג האשראי של מדינת ישראל ברמה של 'A' עם תחזית יציבה.



כלכלני החברה הסבירו את החלטתם בין השאר בגלל שהמאזן החיצוני של ישראל מהווה נקודת חוזקה שלדעתם של כלכלני החברה הצפי הוא להתחזקות. שכן הפקת הגז אמורה להבטיח עודף מתמשך בחשבון השוטף, אשר לפי תחזית חברת הדירוג יעמוד על למעלה מחמישה אחוזים מהתוצר מקומי גולמי (תמ"ג) בממוצע בשנים 2015-2017.



תנועות הון גדולות צפויות להמשיך לזרום לישראל באמצעות השקעות זרות ישירות (FDI) והן תחזקנה עוד יותר את עתודות ההון הזר של המדינה ואת מעמדה כמלווה נטו מול העולם. בפיץ' מעריכים כי נתון זה יעמוד על כ-35.6% מהתמ"ג בסוף 2014, בהשוואה לנתון החציוני של מדינות הייחוס של ישראל העומד על 7.9% מהתמ"ג.



המשך הירידה ביחס תוצר חיובי סביב ה-67%. יחס גבוה אומנם מחציון קבוצת הייחוס העומד על 44%. אך יחד עם זאת, כשהחוב תוצר יורד, לממשלה יש גם גמישות מימונית גבוהה, שוק מקומי נזיל ועמוק, גישה לשווקים הבינלאומיים, תכנית הנפקות פעילה ליהדות התפוצות באמצעות ארגון הבונדס ותכנית ערבויות מממשלת ארצות הברית במקרה של בעיה בשווקים.



שר האוצר, משה כחלון אמר בתגובה: "אשרור הדירוג של ישראל עם תחזית יציבה הוא עדות נוספת ליציבותה של הכלכלה הישראלית בראייה גלובלית. בחודש הבא נעביר בקריאה שנייה ושלישית בכנסת תקציב אחראי עם מספר רב של רפורמות שיקלו על חיי האזרחים ויסייעו לצמיחה. אישור התקציב בכנסת יגביר את היציבות והוודאות הכלכלית במשק לאחר תקופה ארוכה בה התנהלה המדינה ללא תקציב".



החשבת הכללית במשרד האוצר, מיכל עבאדי-בויאנג'ו: "הדוח מדגיש את חשיבותה של מדיניות ניהול חוב אחראית במקביל להמשך הורדת יחס החוב לתוצר, לצורך שמירת דירוג האשראי. הדוח מציין לטובה את מבנה החוב וניהולו ואת הגמישות המימונית של הממשלה, המתבטאת