ימים אחדים לאחר פרסום דירוג האשראי למשק של חברת מוד’יס, פרסמו בסוף השבוע כלכלני חברת הדירוג האמריקאית פיץ’ את דירוג האשראי הישראלי והותירו אותו ברמה A יציב. הכלכלנים אומנם מזהירים מפני התפתחויות שליליות במשק, אך פותחים דווקא במחמאות.



 לדבריהם, מבנה החוב הממשלתי הוא מיטבי ויחס החוב תוצר שנמצא ברמה של 67% יישאר להערכתם ללא שינוי. בפיץ’ אומרים כי לממשלה יש גמישות ממונית גבוהה, שוק מקומי נזיל ועמוק וגישה לשווקי ההון הבינלאומיים (כל זה בזכות החשבת הכללית באוצר מיכל עאבדי, י”ש). עוד הם סבורים כי פיתוח משק הגז יתרום בשנים 2015 ־2017 5% לתוצר המקומי הגולמי, מה שיבטיח את המשך ההשקעות הזרות.
 
 עם זאת הם מזהירים כי יחס החוב תוצר הנוכחי הוא גבוה משמעותית מהמקובל במדינות ייחוס, שם עומד היחס החציוני על 44%. כלומר, במרבית המדינות המפותחות החובות נמוכים משמעותית ביחס לתוצר המשק.
 

 על פי הערכתם, הגרעון בתקציב 2015 יעמוד על 2.6% מהתוצר ואילו הגרעון בתקציב 2016 כבר ימריא ל־3%. הם טוענים כי הצמיחה במשק נמצאת במגמת ירידה וזו השנה השנייה ברציפות שבה הצמיחה נמוכה מ־3%. לפי הערכתם, הצמיחה בשנים 2016־2017 תהיה גבוהה מ־3%. את הצמיחה הנמוכה מהצפוי ברבעון השני (שעמדה  על רמה אפסית) הם בוחרים להסביר בשביתה בכימיקלים לישראל, שהפחיתה משמעותית את הייצוא.
 
   לכלכלני חברת הדירוג האמריקאית יש גם מה לומר ביחס לאינפלציה.  מדד  ספטמבר ירד ב־0.4% וגם מדד אוגוסט היה שלילי - ירד ב־ 0.2%. על פי הערכתם האינפלציה תחזור עד סוף 2016 לגבול התחתון של היעד הממשלתי (1%).
 
  בפיץ’ לא מתעלמים מהאירועים הביטחוניים האחרונים ומשגרים בעניין אזהרה. לדבריהם, לאור העובדה שהרוב הקואליציוני הדחוק מגביל את הממשלה בקבלת החלטות, צפויה התקדמות מועטה בתהליך השלום. כלכלני חברת הייעוץ טוענים כי “מוקדם לגבש דעה על השפעת האירועים האחרונים”, אבל הם מוסיפים: “ירידה בסיכון הגיאופוליטי תביא לשיפור בדירוג, אבל המשך הגידול בגרעון והמשך ההתדרדרות במצב הביטחוני עלולים לפגוע בדירוג”.
 
 שר האוצר משה כחלון הביע שביעות רצון מתוצאות הדירוג. לדבריו, מדובר בעדות נוספת ליציבות הכלכלה. החשבת הכללית מיכל עבאדי הדגישה שחשוב להמשיך לנהל מדיניות חוב אחראית.