מבקר המדינה השופט יוסף שפירא פנה אתמול לשר האוצר משה כחלון ולשר להגנת הסביבה אבי גבאי (כולנו) בבקשה לדחות את חתימת מזכר ההבנות עם קק”ל.



המבקר מתייחס לכוונה לחתום בימים הקרובים על הסכם המסדיר העברת 1.2 מיליארד שקל למדינה במהלך השנה לפרויקטים שונים בתחומי התשתיות. להסכם יינתן תוקף משפטי, אך הוא לא ייעשה בדרך של חקיקה. ההסכם נועד גם להסדיר את מערכת היחסים בין הקרן למדינה בשנים הקרובות, והוא יקבע את הנהלים לפיתוח קרקעות הקרן.
 
מי שיזמו את ההסכם והובילו אותו היו השר גבאי (שיושב בימים אלה שבעה על מות אביו) ויו”ר קק”ל היוצא אפי שטנצלר. עדיין לא ברור אם להסכם יש תוקף משפטי, מאחר ששטנצלר לא נבחר השבוע מחדש לתפקיד יו”ר הקרן, ודני עטר יחליף אותו בתפקידו. כך או אחרת, מפלגת כולנו הייתה פעילה מרכזית בהסכם, שהושג בין השאר בזכות קרבתו של מאיר שפיגלר, מנכ”ל הקרן, לאנשי המפלגה. ההסכם גם כולל את מינויו האפשרי של שר התיירות לשעבר עוזי לנדאו ליו”ר עמית בקרן. לנדאו היה פטרונו הפוליטי של כחלון בזמן ששימש כעוזרו.
 

המבקר מבקש לעכב את ההסכם וחושף מה כלול בטיוטת הדוח שיגיש: “מכלול ממצאים לכאורה הנוגעים ליישום האמנה בין הקרן למדינה בנוגע לפיתוח מקרקעי ישראל באמצעות קק”ל. בנוסף, קיימים ממצאים לגבי הקצאת כספים לפרויקטים וההתחשבנות הכספית בין קק”ל למדינה”.
 
המבקר גם מזכיר את חוות הדעת בנידון של אבי ליכט, המשנה ליועץ המשפטי לממשלה, שביקש אף הוא לעכב את ההסכם. על רקע כל אלה מבקש השופט שפירא את עיכוב ההסכם. בשלב זה לא ברור אם האוצר ייעתר לבקשה. נזכיר כי בקשה דומה הפנה המבקר גם כשסוגיית מתווה הגז עמדה על הפרק, ואז המתווה אכן עוכב לבקשתו.