האם אתם זכאים להחזרים מהמדינה שאינכם יודעים עליהם? דוח מבקר המדינה שפורסם השבוע קבע כי המדינה חייבת לאזרחים מיליארדי שקלים בשל אי מיצוי זכויות.



עו"ד שרון הורנשטיין, עורך אתר כל זכות, אשר עוסק בזכויות כלכליות של אזרחים, אומר כי על פי דוח המבקר, רשות המיסים גבתה במשך שנים סכומים עודפים מאזרחים, למרות שאלה היו זכאים לקבל אותם בחזרה על פי קריטריונים שונים. "הסיבה המרכזית למצב הזה היא שכדי לקבל את מרבית ההטבות יש לנקוט צעדים אקטיביים: למלא טופס, להגיש בקשה, ולהביא מסמכים. אך מרבית האזרחים לא מודעים לכך שהם זכאים להחזר מס מלכתחילה, ולכן ממילא לא הגישו בקשות".



באילו סכומים מדובר וכמה אנשים נפגעו מזה?
"לפי משרד מבקר המדינה, בשנת 2012 עמד גובה המס העודף, שנגבה מעובדים שעבדו רק בחלק מהשנה, על כחצי מיליארד שקלים, כ-1500 שקלים לעובד. המבקר גם מציין שלמעלה מ-30 אלף אזרחים שעבדו בשני מקומות עבודה ולא ביצעו תיאום מס, שילמו מס הכנסה עודף של כ-74 מיליון שקלים, כלומר, 2,150 שקלים לאדם. מדובר בסכומים משמעותיים ביותר, ובהתחשב בגובה שכר המינימום, אפשר להעריך כי לרבים מהשכירים מדובר כמעט במחצית משכורת חודשית".



לדברי הורנשטיין, מדובר בכמעט 400 אלף שכירים שנפגעו ונגבה מהם מס עודף בשיעורים כבדים מאוד. כמו כן ונוסף על זאת, התברר שרבים היו זכאים להחזרי מס בשל הפקדות לקופות הפנסיה, אבל בגלל המורכבות של ההליך רבים לא מנצלים את מלוא ההטבה או הזיכוי במס שהם יכולים לקבל בשל ההפקדות לביטוח הפנסיוני"




עו"ד שרון הורנשטיין. צילום: יח"צ


על מה בעצם אפשר לקבל זיכויים במס הכנסה?
"זיכויים במס הכנסה נקבעים על פי סדרה של קריטריונים, אבל חשוב לציין שכמעט כל העובדים במשק זכאים לזיכוי כלשהו ממס. כך למשל גרושים, הורים במשפחות חד הוריות, הורים לילדים עם צרכים מיוחדים, עולים חדשים, תושבים חוזרים, בעלי תארים אקדמיים ואפילו כל מי שהוא תושב ישראל, זכאים כולם לזיכויי מס שונים. כמוכן, כל מי שעובד בשתי עבודות זכאי לערוך תיאום מס שיתחשב בגודל ההכנסה שלו ויקטין את שיעור המס מהעבודה השניה, מכ-50% לשיעור הגיוני יותר. יש עוד סדרה ארוכה של זיכויים, אך המשותף לכולם הוא שכמעט אין זכויות שניתנות באופן אוטומטי ואת כולן יש לדרוש".



איך אנחנו אמורים לדעת על הזכויות?
"מאחר ורוב גדול של הציבור לא מודע לזכויות שלו הקמנו את אתר כל זכות, המרכז את כלל הזכויות בשפה פשוטה ונגישה ובחינם. האתר מתאר את הזכות, מי זכאי לה, וכיצד הוא מממש אותה - מה עליו לעשות, למי לפנות, אילו טפסים למלא, ובמידת הצורך אילו גופים ממשלתיים וארגונים יכולים לסייע לו במימוש הזכות. כך למשל, בתחם מס הכנסה הקמנו פורטל שלם אשר מפרט את כלל הזיכויים השונים שלהם זכאי כל עובד, ובאופן הזה כל אחד יכול לבדוק האם הוא זכאי להפחתה בגובה המס שהוא משלם, להחזר מס או למענק כלשהו ממס ההכנסה ואפילו לחשב את גובה ההחזר. עוד ישנו באתר מדריך לנקודות זיכוי ממס, והסברים מפורטים על הגשת בקשה למס הכנסה שלילי".



אז מה צריך לעשות כדי לממש את הזכויות השונות?
"ראשית, כאשר ממלאים את טופס 101- כרטיס העובד הנמסר למעביד, יש לשים לב אל כלל הסעיפים ולבדוק אותם. סעיפים אלה מפרטים חלק מהזיכויים ויש למלא אותם בקפדנות על מנת שתוכלו לקבל את הזיכויים. שנית, חשוב מאוד להיכנס ל"כל זכות" ולעבור על הזכאויות השונות- בדרך כלל תמצאו משהו, ותוכלו לקבל אותו, במקרים מסוימים, אפילו בדיעבד. המפתח העיקרי הוא מודעות ואם תקפידו עליו, תוכלו להישאר עם יותר כסף בכיס בתחילת כל חודש".