שר התחבורה ישראל כץ פרסם שלשום הודעה לעיתונות שכותרתה: "המדינה תממן מערכות בטיחות מצילות חיים בכלי הרכב". עוד נמסר כי בישיבת הממשלה אושרה "תוכניתו של שר התחבורה להפחתת מספר הנפגעים בתאונות דרכים באמצעות מתן תמריצים לבעלי רכב להתקין מערכות בטיחות מצילות חיים בכלי הרכב".
 
בהודעת המשרד נכתב כי מדובר ב"מערכות מצילות חיים של בקרת סטייה מנתיב, ניטור מרחק מלפנים וזיהוי הולכי רגל", וכן שהן "יותקנו בכלי רכב משנת 2000 ואילך".
 
לפי נתוני הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה מדובר ביותר משתי מיליון מכוניות. לדבריו של כץ, עלות רכישת מערכות הבטיחות והתקנתן תמומן במלואה על ידי המדינה והנהגים לא ייאלצו לשאת בנטל. "מדובר במערכת בקרת סטייה מנתיב המתריעה בפני הנהג על סטייה מחוץ לנתיב הנסיעה, על מערכת ניטור מרחק מלפנים המזהה מכשול מלפני הרכב או אי שמירת מרחק ועל מערכת לזיהוי הולכי רגל שמזהה הולכי רגל החוצים או ההולכים על הכביש בעת נסיעת כלי הרכב". 
 

מערכות כאלה מוצעות כיום על ידי מספר קטן של ספקים, אבל הספקית היחידה שמציעה את שלושתן יחד היא חברת מובילאיי הישראלית. מחיר המחירון של מערכת מתוצרתה נע בין 3,000 ל־3,300 שקל, וגם אם המדינה תוכל לרכוש את המערכות בשליש המחיר, עדיין מדובר בהעברת תקציב של כשני מיליארד שקל, רובם יועברו לרכישת מערכות מתוצרת מובילאיי.
 
בהודעה לעיתונות שפרסם משרד התחבורה נכתב: "התראה מוקדמת של המערכות לנהג עשויה למנוע כ־80% מתאונות הדרכים". אלא שלנתון זה אין ככל הידוע כל הוכחה, שהרי אילו הייתה מערכת שבאמת מצמצמת תאונות בשיעור כזה, היא הייתה נחטפת זה מכבר ומותקנת כחובה בכל העולם.
עד היום לא פורסם אף מחקר המוכיח את יעילות המערכות שבהן מדובר בהפחתת מספר הנפגעים בתאונות, ואין כל אינדיקציה על שיעורים שאפילו מתקרבים להצהרת המשרד (כ־80%). משרד התחבורה סרב לבקשתנו להציג נתונים כלשהם.
 
בניגוד להחלטת הכנסת


אחד הדברים המקוממים בהודעת משרד התחבורה הוא ההצהרה שלפיה התקנת המערכות תמומן במלואה על ידי המדינה, ובעלי הרכב לא יצטרכו לשאת בה. אלא שבניגוד מוחלט למה שנאמר, מתברר שהחלק הארי מתקציב התוכנית צפוי להילקח ישירות מכיסי האזרחים, ואפילו לא דרך תקציב המדינה.
במצגת שהוצגה לממשלה שעות ספורות לפני פרסום ההודעה נכתב במפורש ש־1.5 מיליארד שקל יוקצו לתוכנית מתוך "החזר ביטוח החובה המתוכנן". מדובר בגבייה עודפת שנגבתה באמצעות ביטוח החובה, ואשר לפי החלטת הכנסת תוחזר לבעלי הרכב. במילים אחרות, אומנם השר כץ אומר כי "הציבור לא יישא בעלות", אבל בפועל מתכנן להשתמש בכסף שאמור לחזור לציבור בשנה הקרובה. 
 
פנינו אל דובר משרד התחבורה בבקשה לקבל הוכחה מדעית כלשהי לגבי יעילות מערכות הבטיחות לרכב שבהן מדובר, וביקשנו להבין מדוע המשרד מתעלם מהעובדה שמשמעות התוכנית היא העברת מיליארדי שקלים של כספי ציבור בעיקר לטובת חברת אחת, מובילאיי הישראלית.
בנוסף ביקשנו להבין מדוע המשרד מטעה את הציבור עם הבטחה שלפיה המדינה תממן את התקנת המערכות, בעוד שבפועל 1.5 מיליארד שקל מתוך התקציב המיועד לתוכנית הוא כסף שאמור לחזור לאזרחים בגל עודף גבייה של ביטוח חובה בעבר.
 
תגובת הדובר: "מאחר שאינך מתייחס באופן ענייני לתגובת משרד התחבורה, אין בכוונתנו להתייחס לכתבה המגמתי