ימים ספורים לפני ההצבעה על תקציב המדינה עליו אמון שר האוצר משה כחלון, בו הבטיח כי ידאג לעסקים הקטנים והבינוניים ובימים בהם המצב הביטחוני משפיע באופן ישיר על עסקים אלו בעיקר בתחום המסחר, ח"כ רועי פולקמן (כולנו), מי שאמור להתמנות ליו"ר ועדת המשנה לעסקים קטנים ובינוניים בכנסת התראיין ל"מעריב אונליין".



פולקמן אמר כי "מגזר העסקים הקטנים והבינוניים בישראל הוא אחד המרכיבים המרכזיים בצמיחת המשק הישראלי בכלל ובפיתוח יישובי הפריפריה וקידום אוכלוסיותיהם בפרט. העצמת עסק קטן מהפריפריה מייצרת מקומות תעסוקה נוספים, מצמצת את אחוזי האבטלה ומחזקת ככלל את המשק המקומי. זהו אינטרס הממשלה ליצור תחרות במשק. מוטלת עלינו האחריות לחזק את העסקים הקטנים, למנוע מהם יציאה מהשוק ולחזק אותם כמקור לדינאמיות כלכלית במשק גם בעתיד".



איך העסקים הקטנים יכולים להתמודד עם ההפסדים הכלכליים כתוצאה מהמצב הביטחוני?


"אין ספק שהמצב הביטחוני משפיע על העסקים הקטנים באופן ישיר. ישנן מספר פעולות ודרכים לסייע שאנו בוחנים בימים אלה על העסקים המקומיים להתאגד אזורית ולייצר בסיוע עירוני פעולות שיווק להבאת קונים (ירידים, אירועים מיוחדים ומבצעים). בנוסף, על השלטון המקומי לפעול להקל באגרות והיטלים בעת הזו. לצערי, המצב הביטחוני בארץ הוא נתון שעלינו תמיד לקחת בחשבון. צריך לפתח יותר תעשיות ביוטק ולקדם אזורי תעשייה מרכזיים - כשרמת ההכנסה של התושבים תעלה, כך כוח המסחר יעלה והאזור כולו יתפתח".



איך לדעתך יש לנהוג עם העסקים הקטנים והבינוניים בתל אביב בעקבות העבודות על מתווה הרכבת הקלה?
"בעיקר יש לתכנן את העבודות כך שהפגיעה בכל אזור תהיה לזמן הקצר ביותר האפשרי, כלומר לפתוח קטע ולסגור אותו. במקומות ספציפיים, בעיקר באזור בניית התחנות, בהם תהיה פגיעה ממושכת לאורך זמן ארוך יש להקל בארנונה ואגרות נוספות. יש לחזק את העסקים הקטנים, למנוע מהם יציאה מהשוק ולחזק אותם כמקור לדינאמיות כלכלית במשק".



עד כמה התקציב הקרוב ייתן ביטוי לטיפול בעסקים הקטנים?
"בתקציב ובחוק ההסדרים יש כמה בשורות גדולות לעסקים קטנים, כמו: הגדלת היקף קרנות ההשקעה ברשות לעסקים קטנים, הגדלת היקף האשראי החוץ בנקאי והוזלת האשראי לעסקים הקטנים".



השבוע הוצאו סעיפי דמי אבטלה לעצמאיים מחוק ההסדרים. מה צפוי להיות גורלו של החוק?
"אנו ממשיכים לעבוד על הצעת החוק במרץ לקראת קריאה שנייה ושלישית. אחד הדברים החשובים והמבחן של ארגונים המייצגים את בעלי העסקים זה למצוא את האיזון בין החזקים לחלשים. יש פה דיון מי יקבל וכמה. חשוב לזכור, רוב העצמאים משתכרים מתחת ל-6,000 שקלים בחודש ומדי שנה נאלצים 30 אלף מהם לסגור את העסק. בתקציב הנתון, צריך למצוא איזון בין עצמאים 'חזקים' לעצמאים 'חלשים', מי מהם יקבל סיוע וכמה. עלינו להבטיח שמי שבאמת זקוק לכסף, יקבל אותו. החוק נפל בעבר כי 'החזקים' לא אוהבים את החוק ואנחנו היום במבחן לא רק שכתבנו חוק אלא מי באמת צריך לקבל את דמי האבטלה".



איזה חוקים קידמת לטובת העסקים הקטנים?
"בשבעת החודשים בהם אני מכהן כחבר כנסת הצלחנו להעביר שלושה חוקים בקריאה טרומית לטובת העסקים הקטנים והבינוניים בישראל. חוק מוסר התשלומים המבקש להבטיח תשלום בזמן לעסקים ולא להמתין חודשים ארוכים לתשלום אותו הרוויחו ביושר. השני, חוק דמי אבטלה לעצמאיים שהגשתי עם חברי לסיעה אלי כהן ואנו עובדים עליו קשה מאוד לקראת קריאה שנייה ושלישית. והחוק שעבר בשבוע שעבר - חוק חובת המכרזים, המעניק העדפה לעסקים קטנים ובינוניים במכרזי המדינה על ידי עדכון התקנות. עבודה רבה עוד לפנינו בנושא העסקים הקטנים והבינוניים: קידום תחום האשראי, חיזוק קרנות השקעה ומימון בערבות ממשלתית, קידום עסקים לייצוא, קידום נשים בעולם התעסוקה, עידוד השקעה החדשנות ושיפור טכנולוגי, פנסיה, חופשות לידה ומילואים לעצמאיים ועצמאיות ועוד".