איגוד לשכות המסחר פרסם את סיכום הרבעון השלישי לשנת 2015 של מדד הביורוקרטיה המבוצע באמצעות חברת SQ. מהנתונים עולה כי הביורוקרטיה במשרדי הממשלה ממשיכה להיות גבוהה באופן כללי וכי לא מסתמנים מהלכים אשר צפויים לצמצם אותה. בין המשרדים הנמדדים נצפו שינויים לאורך השנה: ירידה באיכות השירות של מערכת בתי המשפט ומשרד הבריאות ועליה באיכות השירות של משרדי הכלכלה, האוצר (רשות המסים) והביטוח הלאומי.



לדברי עו"ד אוריאל לין, נשיא איגוד לשכות המסחר, הוא לא יאפשר שהמאבק בביורוקרטיה יהפוך להיות מנטרה של מכבסת מילים יפות. "אנו נמשיך לעקוב ולהטיל אחריות ישירה על הנהלות משרדי הממשלה, שכן חובתן כמשרתות ציבור להעניק את השירות היעיל והאפקטיבי ביותר לעסקים. יש מקרים חמורים ביותר של זלזול והתעמרות של עובדי הציבור בצרכנים. הממשלה מחויבת לתת דין וחשבון לציבור מה עושים כל אותם אלפי העובדים החדשים שמצטרפים למגזר הציבורי מדי שנה?".



בנוסף, בבדיקה שנערכה באיגוד לשכות המסחר עולה כי בין השנים 2013 - 2014, שיעור המגזר הציבורי לעומת המגזר העסקי עמד על 55%, דהיינו, אחד מכל שלושה עובדים במשק הוא עובד המגזר הציבורי. מדובר בשיעור הגבוה ביותר שנרשם ב-15 השנים האחרונות. המדד בודק את איכות השירות וחווית הלקוח במשרדי הממשלה ובגופים הממשלתיים השונים - הבריאות, התחבורה, הפנים, האוצר (רשות המסים), הכלכלה (התמ"ת), המוסד לביטוח לאומי ומערכת בתי המשפט.



המדד מורכב מארבעה קריטריונים: זמינות נציגים (משקל לחישוב המדד 13%), זמן הטיפול בפניה (משקל לחישוב המדד 20%), יחס אישי (משקל לחישוב המדד 33%) ואיכות הפתרונות (משקל לחישוב המדד 34%). המדד בוחן גם תהליכים המתרחשים במשרדים כגון הנפקת רישיונות, הוצאת/חידוש דרכון, תשלומים למשרדים ועוד.



המדד קבע שהמשרד הכי נוח למגזר העסקי הוא משרד הכלכלה עם ציון 7.23. לאחר שני רבעונים בהם השירות היה פחות טוב, ברבעון האחרון המשרד עלה לציון מעל שבע וחוזר להוביל את רשימת המשרדים כמשרד שמעניק לעסקים את השירות הטוב ביותר מבין המשרדים הנמדדים. במקום שני - משרד האוצר שמנכ"לו שי באב"ד נכנס רק לאחרונה לתפקיד, עם ציון מדד של 7.18. במקום שלישי - משרד התחבורה עם ציון 7.02, אחריו מערכת בתי המשפט עם ציון של 6.95. במקום החמישי הביטוח הלאומי עם ציון של 6.94% אחריו, משרד הפנים עם ציון של 6.51 נקודות ובמקום האחרון משרד הבריאות עם ציון של 6.15 .