החלטתו של ראש הממשלה בנימין נתניהו בכובע שר התקשורת שלא לאשר את עסקת הקנייה של גולן טלקום בידי סלקום לא הפילה אותי מהכיסא. כמעט כל מקבלי ההחלטות, למעט מנכ”ל משרד התקשורת, התנגדו בחריפות לאישור העסקה. הם ראו בבריחה של מיכאל גולן מהחברה שהקים לא פחות מאקט של בגידה. לטענתם, הם הושיטו לגולן את כל הסיוע האפשרי לקידום התחרות בשוק ועצמו עיניים גם כשהפר את תנאי הרישיון, כולל אי הקמת רשת עצמאית.

אם לא די בכך, גם מבקר המדינה החל בבדיקת תלונות של חברות הסלולר ובראשן פרטנר נגד גולן בגין הפרות סדרתיות של תנאי הרישיון כמו בלימת ניסיונות מעבר לקוחות וקשיים בשיחות לחו”ל. ולמרות כל זה עד אתמול לא הייתה ברורה עמדתו של ראש הממשלה בסוגיה. כרגיל, הוא החליט שלא להחליט, התלבט והתלבט, ובתחילת הדרך אפילו נטה לאשר את העסקה.נתניהו חשב שברמות מחירי הזבל בשוק הסלולר אין לשום חברה הרצון להשקיע, ויציאתה של חברה אחת מהשוק תביא להתאוששות מסוימת במחירים.

את עמדתו הסופית - השוללת את העסקה – גיבש ראש הממשלה רק בימים האחרונים ורק מסיבות פוליטיות. נתניהו היה נתון ללחצים בעיקר מצדו של שר האוצר, משה כחלון, שהרפורמה בסלולר הייתה כידוע ציפור נפשו. כחלון הודיע מעל לכל במה אפשרית שהוא מתנגד בחריפות לעסקה שתפגע בצרכנים. הוא המשיך וממשיך לנצל ללא היסוס את מנוף הלחץ הפוליטי על נתניהו, בדיוק כפי שעשה בתקציב. כחלון הסביר לביבי עד כמה הוא מתנגד לאשר עסקה עבור איש עסקים ש"עשה עלינו סיבוב”. בסיטואציה הפוליטית הנוכחית, שבה הפסיקו כולם לדבר על צירוף המחנה הציוני לממשלה ונתניהו מדבר על חיזוק הקואליציה בדרכים אחרות, כחלון ממשיך לשחק תפקיד מפתח. אתמול טס שר האוצר לניו יורק. הוא יכול לנחות בשקט. את החלק שלו בסיפור הזה הוא עשה, ואפילו זכה בהישג פוליטי־כלכלי.
 
את מחיר התמיכה של נתניהו בעמדתו של כחלון תשלם חברת גולן טלקום, שההחלטה הפוליטית הזאת פוגעת ביציבותה העסקית. רק נזכיר כי עמדת נתניהו ניתנת עוד בטרם חיווי דעתה של רשות ההגבלים העסקיים – שהיא הגורם המכריע. עסקת סלקום־גולן מתה אם כן. השאלה שעוד נותרה היא מה צופן העתיד עבור גולן טלקום ואם היא תמשיך להישאר “הילד הרע” של השוק. היעלמותה החד־צדדית משוק הסלולר תהווה לא פחות מ"פיגוע מיקוח” לתחרות. הפקרת השוק לארבע חברות בלבד תביא ללא ספק לעליית מחירים.
 

לכן התסריט הסביר הוא שכבר בשבועות הקרובים תיכנס חברת גולן טלקום למשא ומתן עם רשות ההגבלים כדי לקבל את הסכמתה לשיתוף רשתות עם סלקום. עד כה החברה של גולן לא קיבלה את ההיתר, אבל דווקא עכשיו ייתכן שיהיה אפשר להגיע לפשרה עם הרשות. גם חברת סלקום מצדה תצא נשכרת במקרה כזה, שכן היא יכולה להבטיח בדרגת ודאות גבוהה את המשך פירעון חובותיה של גולן כלפיה. על פי כל ההערכות, עסקת גולן־סלקום נרקחה במתווה של סחטנות כדי לאפשר לגולן לקבל את מה שרצה. נראה שהוא בדרך להצלחה.