בזמן שרשתות מסחריות גדולות מדווחות על הפסדים, "קופיקס" של אבי כץ חוגגת שנתיים להיווסדה ואת הסניף ה-100. בראיון לחגי גולן ורינה מצליח ב"רדיו ללא הפסקה 103FM", מנתח כץ את השוק ומסביר איך הגיע להישגים
 

אבי כץ, הבעלים והמייסד של רשת "קופיקס", מציין בימים אלה שנתיים להקמתה של הרשת ואת הסניף המאה במספר שלה. "התחלנו לפני שנתיים ולא סגרנו אף סניף", הוא מדגיש בראיון לחגי גולן ורינה מצליח ב"רדיו ללא הפסקה 103FM". "אומרים עלינו שאנחנו מתרכזים במרכז הארץ, אז הנה אני עכשיו בכנס שדרות לחברה ומפה אני נוסע לסניף שלנו שייפתח בשדרות, בקרוב אנחנו פותחים באופקים ופתחנו בקריית גת. אנחנו מאילת ועד נהריה".


מצליח: אתם מחזיקים מעמד, אמרו שלא תחזיקו.
כץ: "החברה ציבורית והנה פרסמנו מאזנים, אנחנו חברה רווחית".
גולן: איך זה שרשתות קמעונאות כמו " מגה" ו"ספורט ורטהיימהר" ו"גולף" בבעיות ואתם מצליחים כל כך?
כץ: "כי הם כלכלה ישנה. יש חברות שחשבו שהשם מספיק חזק, כמו 'ורדינון' שהיה שלי פעם. הן חשבו שאפשר לקנות בעשר ולמכור בארבעים כי כתבתי על זה 'גולף'. יש שינוי שוק, שינוי מהותי".
מצליח: אין יותר הערצה של מותגים? המותג נחלש?
כץ: "רק של מותגים מובהקים. השוק היום השתנה. פעם 20 אחוז היו רווקים, זוגות בלי ילדים, היום זה חמישים אחוז. וזה לא רק בארץ. בגרמניה ב-2025 יהיו יותר עגלות נכים מעגלות תינוק. לכן רשת אמריקנית שמקבילה למגה ושופרסל הפסידה 4 מיליארד, כשלפני חמש שנים הם הרוויחו 4 מיליארד בשנה. גם מרכזי הערים חזרו להיות מרכזי קניות. העולם מתחלק ככה: יש את ה-20 אחוז מהאוכלוסייה שצורכים מאוד מאוד בזול, יש 20 אחוז שצורכים מאוד ביוקר, וכל ה-60 אחוז באמצע הם מתוחכמים, רואים מה הם קונים וכמה משלמים, ועושים את החשבון".
גולן: הרשתות של המותגים פרנסו יפה מאוד את הקניונים
כץ: "גם זה ייגמר. יש לך דואו-פול של שתי משפחות ששולטות על כל הקניונים בישראל ומעלות את המחיר, זה יישאר? בשקט בשקט הם נותנים הנחות ולא מורידים את המחיר, ונותנים חודשים חינם ולא מורידים את המחיר, ונותנים כסף להשקעות ולא מורידים את המחיר, בסוף זה יתבטא במחיר". 

"שואלים אותי למה עשיתי את 'קופיקס'", ממשיך כץ, "הרי יש לי קרן שעובדת ומשגשגת בשלוש מדינות, אז ברוך השם אני לא צריך את זה. משנת 2002 אני הולך עם התוכנית הזו של חנות בחמישה שקלים של טייק אוויי. נתתי לי ליום הולדת חמישים שהיה לפני שנתיים-שלוש משימה, לעשות שינוי שהוא משמעותי. זכיתי להיות בין אלה שבשנים האחרונות משנים את המדינה, כשההשלכה היא התוצאות של אלה שלא השתנו. אפשר למכור במחיר הוגן ובזול ולהרוויח כסף. אתמול היו כותרות שבאחוזים הבאתי תוצאות יותר מרמי לוי".
גולן: אז מה יקרה עם הרשתות האלה?
כץ: "השוק יתבהר, ויתחלק לשלושה סוגים - רשתות יוקרתיות של מותגים, שאדם יהיה מוכן לשלם על מרצדס ונייקי, מותגים אמיתיים, לא מותגים פיקטיביים. בגלל זה אתה רואה גם את 'פוקס' הולך ל'אמריקן איגל' ולמותגים אמיתיים ולא רק בונה על השם החזק שלו. בצד השני יהיה הצד הפשוט והזול שיקנה ויקנה מה שיש במחיר שיש כי אין לו ברירה. ושישים אחוז החכמים והמתוחכמים, העולם האלקטרוני המתוחכם של האינטרנט, האנשים האלה יידעו לראות מה הם קונים ומקבלים ויעשו את החשבון. וכשתביא להם משהו הוגן תמורת המחיר שהם משלמים זה ינצח, וזו הכלכלה החדשה. הילדים שלנו יותר חכמים מאיתנו כמו שאנחנו יותר חכמים מההורים שלנו. זה העולם".

ערך: אסף נבו