במסיבת העיתונאים השנתית לפרסום תחזיות 2016 שנערכה היום (חמישי) בבית ההשקעות הלמן-אלדובי העריכו כלכלני בית ההשקעות כי הסיכון בשווקי האג"ח עולה משמעותית, בייחוד באג"ח לטווח ארוך, שבהן יש התפתחות של בועה. "העלאת הריבית הצפויה בארצות הברית ומחירי הסחורות צפויים להגדיל את התנודתיות בשווקי המניות בשנה הקרובה, אם כי רמות המחירים כיום בשווקים סבירות", נמסר במסיבת העיתונאים.
 
לדברי אילן ארצי, מנהל ההשקעות הראשי של הלמן-אלדובי, ההשפעות של ההרחבות הכמותיות בעולם הולכות ופוחתות על הכלכלות ועל שוקי ההון. הסיכון בשוק האג"ח הולך ועולה וצריך לחשוב על אפשרות של עליית תשואות והפסדים בשוק האג"ח. לדבריו, שנת 2016 עשויה להיות שנת המפנה של שוק האג"ח, ויש לנקוט משנה זהירות בשוק זה. לדבריו, "שוק האג"ח נמצא ברמות מחירים גבוהות והתשואות נמוכות משמעותית מתשואת שווי משקל לטוח ארוך. הגם שבטווח של השבועות הקרובים שוק האג"ח עשוי להמשיך במגמה החיובית".

ארה"ב בתהליך איטי של העלאת ריבית

עוד הוסיף ארצי כי המשקיעים צריכים להפנים את העובדה שאנו קרובים לשינוי מגמה במדיניות המוניטרית בחלק מהמקומות, בעיקר בארצות הברית, אשר מתחילה בתהליך איטי של העלאת ריבית, וכן בישראל שבה לא צפויה הורדת ריבית נוספת. לדבריו, "לקראת סוף שנה הבאה בהחלט סביר שיתחילו לדבר בישראל על העלאת ריבית. גם במקומות שבהן ההרחבה הכמותית עדיין נמשכת כמו באירופה ויפן אנו צופים שעיקר ההשפעה על הכלכלה כבר מוצתה ומעכשיו ההשפעה תהיה פחותה".
בנוגע לצמיחה, בהלמן-אלדובי מעריכים כי עיקר הצמיחה בשנה הקרובה תגיע מארצות הברית ומאירופה (בהנחה שהמצב הביטחוני באירופה יירגע), ומנגד השווקים המתעוררים ימשיכו לסבול מהתחזקות הדולר, מהצמיחה העולמית המתונה וממחירי הסחורות הנמוכים. 

לגבי השקעה במניות, בהלמן-אלדובי ממליצים להיות זהירים יותר לנוכח קרבה לרמות השיא במרבית השווקים, ולהיות מוכנים לתנודתיות מאוד גבוהה בשווקים בחודשים הקרובים. עם זאת, בבית ההשקעות מעריכים כי שוק המניות נמצא במכפילים סבירים. באירופה סביר שהרחבות והחלשות היורו יסייעו לכלכלה. לגבי שוק המניות המקומי, חשוב להיות סלקטיבי בהשקעה לנוכח שינויים מבניים משמעותיים בחלק גדול מהסקטורים כגון תקשורת, מזון ורשתות שיווק, וכן לנוכח הכוונה לצרף למדדים מניות ברמות סיכון גבוהות וללא קשר ממשי לשוק הישראלי. בנוגע לשוק האג"ח, בבית ההשקעות אומרים שהאפיק הצמוד חוזר להיות מעניין, לאור ציפיות האינפלציה האפסיות המגולמות בשוק.

בורסת תל אביב פתחה את המסחר בירידות שערים

כצפוי, הבורסה של תל אביב פתחה את המסחר בירידות שערים, בעקבות השפעת הבורסות של ניו יורק שננעלו אתמול (רביעי) בירידות שערים. נוסף על ההשפעה השלילית של ניו יורק, יש לקחת בחשבון שהשוק נמצא בעמדת המתנה, בדומה לשווקים אחרים בעולם, להחלטת הבנק המרכזי של אירופה, שאמור, יקיים היום מסיבת עיתונאים ובה מנכ"ל הבנק דרגי יודיע על המדיניות המוניטרית שהבנק מתכונן לנקוט בה בחודש ינואר. הספקולציות הן כי הבנק יחליט על הרחבה מוניטרית.

זאת ועוד, אתמול נגידת הבנק המרכזי של ארה"ב, ג'נט ילן הודיעה ששערי הריבית הנמוכים היורדים בארה"ב מזיקים לכלכלה. רבים רואים באמירה זו הצהרת כוונות שתביא לעליית הריבית בארה"ב.