אקסלנס הצטרף אתמול לבתי השקעות נוספים ופרסם את תחזיותיו לפעילות המשק בשנת 2016. את הסקירה של בית ההשקעות הנשלט על ידי הפניקס הוביל הכלכלן הראשי של החברה, יניב חברון.



במוקד התחזיות עומדים שני נושאים בעלי חשיבות ישירה עבור הציבור. ההערכה היא שמחירי הנדל"ן ימשיכו לעלות גם בשנת 2016, אם כי בשיעורים מתונים יחסית של 3%־4%. עוד נכתב כי ייתכן שהעליות יימשכו גם ב־2017.



"זה יקרה אלא אם כן הממשלה תצליח להוציא מכרזים למכירת 60 אלף יחידות דיור בשיטת מחיר למשתכן", הוסבר בסקירה, "אבל אנחנו, כמו הציבור, מאוד סקפטיים אם זה באמת יקרה".



בנוסף, הריבית במשק תעלה רק בשנת 2017, וזאת למרות הירידה הצפויה מחרתיים בריבית האמריקאית. שתי הערכות אלו עומדות בניגוד להערכות כלכלנים בבתי השקעות אחרים, שלפיהן הריבית תעלה בישראל כבר במהלך 2016 ואילו העלייה במחירי הדיור תיבלם.


על פי אקסלנס, שוקי המניות בארץ ובארה"ב יעלו ב־8%־10%. "מכפיל הרווח הנוכחי של ת"א 25 עומד בממוצע בחמש־שש השנים האחרונות. הצפי שנה קדימה הוא לעלייה של יותר מ־10% ברווחיות החברות במדד".



עוד נכתב כי "הסקטורים בעלי המשקל הגבוה בת"א 100 נסחרים בחסר, כגון סקטור הבנקאות והביטוח. דולר גבוה ושיפור בסחר העולמי בהחלט עשויים לעזור ליצואניות במדד. אנחנו ממליצים על חשיפה לסקטור הבינוי והתשתיות, לסקטור הנדל"ן למגורים”.



להערכת אנשי אקסלנס, בורסות אירופה צפויות לעלות ב־10%־20%. כאן מדובר בתחזית אופטימית, העומדת בסתירה להערכות הקיימות.



התחזית בנוגע למחירי הנפט מפתיעה: "מחיר הנפט לא יצליח לשמור על רמתו הנמוכה, ולו רק בשל צמצום ההשקעות וביטול פרויקטים, וזאת בשל אי הכדאיות הכלכלית שיוצר המחיר הנמוך ליצרניות הנפט, מה שיוביל בסופו של דבר לצמצום בהיצע הנפט".



לפי אקסלנס, מחיר הנפט שנסחר בסוף השבוע לפי 35 דולר לחבית, ועשוי לדעת אנליסטים בינלאומיים לרדת לרמה של 20־25 דולר לחבית, יגיע במהלך 2016 ל־60 דולר לחבית - כמעט כפול מרמתו הנוכחית.



שער הדולר־שקל יעמוד על 4 שקלים לדולר בסוף השנה. הצמיחה תסתכם ב־3.1%; הייצוא יתאושש ויעלה ב־6.6%; האינפלציה תעלה ב־1.1% גם כאן הערכת האינפלציה אופטימית, שכן לפי ההערכות בשנה הבא היא לא תגיע ל־1%.



הגירעון התקציבי על פי אקסלנס יגדל ל־2.7% מהתוצר. אף שעל פי הנחת העבודה התקציבית הוא אמור לעמוד על 2.9%. שיעור האבטלה יעמוד על כ־5.1% - בדומה למצב היום.