חברות הגז בראשות קבוצת דלק יפנו בימים הקרובים למשקיעים פוטנציאליים המעוניינים ברכישת מאגרי הגז "כריש" ו"תנין", הנמצאים בקרבת מאגר "לווייתן".



מכירת המאגרים הללו יוצאת אל הפועל לאחר שבסוף השבוע התקבלו שטרי האחזקה על מאגרים אלה ממשרד האנרגיה. חברות הגז יפתחו בימים הקרובים חדרי מידע לצורך מתן פרטים על הגורמים המעוניינים להיכנס לעסקה.



מכירת המאגרים שפוטנציאל הגז שלהם נאמד ב־60 BCM (הגבוה כמעט פי 9 מתצרוכת הגז השנתית בישראל) היא חלק ממתווה הגז. על פי הערכות, שווי שני מאגרים אלה נאמד ב־15 מיליארד שקל (כ־400 מיליון דולר).



את העסקה יוביל גדעון תדמור, האחראי על פרויקט הקידוחים בקבוצת דלק שבבעלות יצחק תשובה. הבעלים של המאגרים היו נובל אנרג’י (שהעבירה את זכויותיה לדלק תמורת 160 מיליון דולר) וקבוצת דלק. בעסקה מגלות עניין כמה קבוצות מאירופה, ובראשן חברת אדיסון האיטלקית, המושקעת כבר בישראל במאגר קטן.



לרוכשים של "תנין" ו"כריש" תינתן עדיפות והיחס אליהם יהיה כאל תעשיית ינוקא. הם יהיו רשאים לנצל את תשתית ההולכה בצנרת הקיימת ובזו שתפותח במאגר "לווייתן". נוסף על כך הבטיח להם משרד האנרגיה חוזה אספקה לשוק הישראלי בתנאים מועדפים. אלה נועדו להבטיח את הוזלת תעריפי הגז.



בתוך כך, בג”ץ דחה בסוף השבוע את העתירה של ח”כ זהבה גלאון (מרצ) למתן צו על תנאי במטרה למנוע את המשך יישום מתווה הגז. נקבע כי בית המשפט ידון ממילא בעתירות הנוספות שהוגשו נגד המתווה, כך כשבשלב זה אין מניעה מהמשך יישום המתווה. בעקבות כך ממשיכים בעלי מאגר "לווייתן" בהליכים מתקדמים לתחילת העבודות על המאגר ולשכירת הציוד להפקת הגז.