במהלך שנת 2015 מדד מניות הבנקים עלה בכ- 6.5%, גבוה מתשואת ת"א 100 אשר הסתכם בכשני אחוזים בלבד. מניות הבנקים נסחרות ברמות הנמוכות במעט מהרמות בהן נסחרו בתקופה המקבילה אשתקד, ובה בעת הניבו תשואה ממוצעת הגבוהה מ- 9%.



כלכלני בית ההשקעות הלמן אלדובי סיפרו למעריב און ליין כי "מניות הבנקים משקפות במידה רבה את מצבו הכלכלי של המשק ועלו בהדרגה עד לאמצע חודש אוגוסט בשעורים הגבוהים מהמדדים. יוצא מהכלל הוא הבנק הבינלאומי אשר מציג מתחילת השנה תשואה על ההון של כ- 6.4% הנמוכה בהשוואה למערכת. הירידות בשווקים בחודש אוגוסט לא פסחו גם על הבנקים אולם בניגוד למדדים המדשדשים מסוף אוגוסט הרי שמרבית מניות הבנקים ירדו בשיעורים נמוכים יותר וחלקן אף עלו בעקבות דוחות כספיים חיוביים. בולטים לטובה בנק מזרחי ובנק הפועלים אשר הציגו מתחילת השנה תשואות על ההון של 10.8% ו- 10.6% בהתאמה ומניותיהן עלו מתחילת השנה בשעורים של כ-13% ו-11% בהתאמה. מניית לאומי עלתה מתחילת השנה בשיעור זניח. הבנק הציג אומנם תשואה על ההון הגבוהה מ- 11% אולם בניכוי אלמנטים חד פעמיים התשואה נמוכה בהרבה.



עוד אמרו כי "משמעות הדבר שכסקטור, ענף הבנקאות נסחר עדיין מתחת להון העצמי ומניב תשואות שנתיות המוערכות ברמות שנעות בין 9% ל-10% על מחירי המניות הנוכחיים. הטווח הקצר עלול להיות מושפע לרעה מהשפעות חד פעמיות כדוגמת הפחתת שיעורי המס ומחירי המניות עלולים אף להיות מושפעים משינויים טכניים בהרכב המדדים. אולם, שיעורי הרווחיות שהבנקים צפויים להציג בשנת 2016 לא אמורים להיות נמוכים מהותית משעורי הרווחיות שבנקים מציגים בשנת 2015 והתשואה על ההון צפויה להיות להערכתנו ברמה שנעה בין 7.5% ל-9%. להערכתנו, למעט בתרחיש של כניסת המשק למיתון הרי שהמגמות העיקריות שאפיינו את המערכת בשנים האחרונות צפויים להמשיך גם בשנה הקרובה: הסטת אשראי לכיוון משקי בית ועסקים קטנים, הפרשה נמוכה להפסדי אשראי אם כי לא אפסית כמו שראינו בשנתיים האחרונות והתייעלות תפעולית. המערכת מתכנסת בהדרגה לכיוון יעדי הלימות ההון הנדרשים על ידי המפקח על הבנקים ונוסיף לראות חלוקת דיבידנדים גם מבנקים נוספים אם כי בשעורים נמוכים יחסית המשקפים תשואת דיבידנד של כ- 2%-3% בממוצע".



מניות הבנקים משקפות במידה רבה את מצבה של המערכת הבנקאית שמצליחה להתמודד בהצלחה בסביבה העסקית המאתגרת. מתחילת השנה גדל היקף האשראי במערכת הבנקאית בכ- 4% תוך הגדלת משקלם של משקי הבית והעסקים הקטנים והבינוניים בתיק האשראי, סקטורים המתאפיינים במרווחים גבוהים יותר בהשוואה לאשראי העסקי אשר משקלו בסך המערכת קטן. הגדלת נפח הפעילות מפצה חלקית על הירידה במרווחי האשראי הנגזרת מסביבת הריבית הנמוכה. הריבית הוסיפה לרדת גם השנה והאתגר לרווחיות הבנקים גדל בהתאם, אולם, נראה כי בטווח הבינוני תוואי הריבית צפוי לשנות את מגמת הירידה אשר אפיינה את השנים האחרונות.



איכות תיק האשראי יציבה ואנו רואים כבר תקופה ארוכה הפרשות נמוכות מאוד להפסדי אשראי. ההפרשה להפסדי האשראי בשנת 2015 מסתכמת ב- 0.1% מתיק האשראי, רמה הנחשבת נמוכה מאוד וזאת למרות הרעה במצבם של מספר לווים גדולים, עובדה המצביעה על האיכות הגבוהה של תיק האשראי. במקביל, ההתייעלות התפעולית עליה שוקדים הבנקים בשנים האחרונות מתחילה לתת את פירותיה והיא מהווה תשתית אשר תלווה ותגדיל את רווחיות הבנקים גם בתקופות בהן הריבית והמרווחים יהיו גבוהים יותר. ברקע קיימים אומנם איומים רגולטוריים כדוגמת יישום מסקנות ועדת שטרום אולם אנו מאמינים כי השפעתם על המערכת, ככל שיהיו, צפויה להיות מוגבלת ומצומצמת.