סערה במערכת הבנקאית על רקע הצעת רשות המסים, במסגרת החוק לאיסור הלבנת הון, לחייב יועצי בנק לשיקול דעת בבואם לבצע עסקות מול "לקוחות חשודים". 



ברשות המסים דורשים במסגרת החוק כי במקרה של "חשד סביר" לפעילות פיננסית אסורה ידווח על כך פקיד הבנק לרשויות האכיפה. ההוראה החדשה תהיה בתוקף גם לגבי עורכי דין ורואי חשבון המייצגים נישומים.
 
יו"ר רשות המסים משה אשר מקדם את הליך החקיקה בכנסת. תחילה הוא ניסה לעשות זאת באמצעות חוק ההסדרים, אבל בסופו של דבר הועבר הטיפול ביוזמה לוועדת החוקה בכנסת.
 

יו"ר הוועדה ניסן סלומינסקי הבהיר שהצעת החוק תעבור שינויים, אבל לא פירט למה הוא מתכוון. יש לציין כי יוזמת רשות המסים זוכה לגיבוי שר האוצר משה כחלון.
 
הסוגיה כבר נדונה בהנהלות הבנקים ומעוררת סערה. מנהלי הבנקים פנו למפקחת על הביטוח חדווה בר בישיבת הוועדה המייעצת האחרונה ודרשו ממנה למנוע את הגזירה החדשה. גם איגוד הבנקים מתכוון להיאבק בחוק החדש באמצעות פעילות לובינג בכנסת.
 
גם עובדי הבנקים לא שקטים בנוגע ליוזמה החדשה. נודע כי ועדי העובדים של הבנקים כבר פנו להסתדרות ודרשו את התערבותה, לא רק בעניין זה, אלא גם בעניין הקנסות שבהם מתכוונים לחייב את הפקידים במסגרת חוק נתוני אשראי, גם אם מדובר בטעות בשיקול הדעת.
 
יו"ר ועד העובדים בבנק לאומי מירי רובינו מסרה ל"מעריב־השבוע": "מדובר בהצעות הזויות, שלא נסכים להן בשום אופן. לא ייתכן להטיל על פקידים בבנקים את שיקול הדעת מתי לדווח ומתי לא. אם רוצים להפוך אותנו לפקידי שומה, אזי נא להעביר אלינו הנחיות מדויקות כיצד לנהוג ולא לסמוך על 'שיקול הדעת'".
רובינו אישרה שהוועד כבר פנה ליו"ר ההסתדרות בדרישה לטפל בסוגיה במהירות האפשרית, שכן היא הופכת את מערך הייעוץ בבנקים לבלתי אפשרי. יש לציין כי לפני כשנתיים נעשה ניסיון דומה על ידי רשות ניירות ערך, אך בסופו של דבר הוא לא יצא לפועל.