הלמ"ס פרסמה היום, (שישי), את מדד המחירים לצרכן לחודש דצמבר. המדד המשיך את המגמה מהחודשים האחרונים והציג ירידה של 0.1%. בכל שנת 2015 המדד ירד באחוז אחד. זאת השנה השנייה ברציפות שמדד המחירים לצרכן יורד, בשנת 2014 ירד ב-0.2%. אם בוחנים את המדד לעומק, מתברר שבחודש דצמבר שילמנו פחות על מזון טרי: מדד הירקות הטריים ירד ב-6.9% ומדד פירות הטריים ירד ב-6.4% . אם זאת כדי להתלבש יפה שילמנו יותר, שכן מדד ההנעלה עלה ב-5.4% ומדד ההלבשה עלה ב-6.4%. הציבור רוכש ביגוד לחורף, שכן דצמבר הוא עונת ההלבשה לחורף.



עידן אזולאי, מנכ"ל קרנות נאמנות בבית ההשקעות אפסילון, אומר בעקבות פרסום המדד ,"זהו מדד נוסף שמבטא את הסביבה הדפלציונית שמאפיינת את המשק בשנתיים האחרונות. נראה שעד שלא יחול שינוי במחירי הסחורות בעולם, בשיעורי הצמיחה הגלובלית הנמוכים ובמדיניות הפיסקלית האנמית של הממשלה המקומית, נמשיך לחזות באינפלציה נמוכה מאוד".



רו"ח בועז צליח, מנכ"ל בית ההשקעות טופ אלפא אומר "מדד המחירים לחודש דצמבר 2015 ירד בשיעור של 0.1% לעומת מדד חודש נובמבר. בכך נוצר חודש שני שלילי ברציפות. אמנם שנת 2015 מסתכמת באינפלציה שלילית (דפלציה), אשר נובעת בין היתר מירידות מהותיות במחירי הנפט (העומד נכון להיום על 31$ לחבית), ירידה במחירי הדיור (בדגש על הרבעון האחרון של השנה) וכו׳. אך עם זאת אנו מעריכים כי מדובר בעניין זמני וצופים התייצבות במצב בהמשך השנה".



בהמשך פירט את השפעות הכלכלה הגלובאלית ופעולות הנגידה על המדד: "לאור החלטת נגידת בנק ישראל, הד"ר קרנית פלוג, בעת פרסום הריבית האחרון של חודש דצמבר, להשאיר את ריבית בנק ישראל על כנה (0.1%) ובהמשך למדיניות המוניטרית המרחיבה לאורך זמן שבה נוקט הבנק, אנו מעריכים שהפער בין הריבית המוניטרית בארה"ב למקבילתה בישראל, צפוי לגדול ואף להתרחב במהלך השנה הקרובה. ולפיכך אנו מעריכים שמצב זה יביא לתנודתיות שתלך ותעלה בשערי החליפין. ירידות השערים החדות אשר חווינו בשבוע המסחר האחרון, בהובלת השוק הסיני, גררו אחריהן את ארה"ב וכך גם את השוק בישראל. אך בהתייחס לנעשה בשוק בסין, על רקע צעדים לא מוצלחים מצידו של הממשל, אין אנו סבורים שהמצב בשוק זה משקף שינוי לרעה בטווח ארוך בכלכלה הסינית, וכנגזרת מכך, על שאר העולם. לסיכום, אנו מעריכים כי מדד המחירים לא "הפתיע" את השווקים ופעל בהתאם לציפיות, ולכן לא צפויות תנודות מהותיות בפתיחת המסחר ביום ראשון הקרוב".