נשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש תקף בסוף השבוע בחריפות את המפקחת על הביטוח ושוק ההון דורית סלינגר על רקע יוזמות הרפורמה האחרונות בתחום הפנסיה, וטען כי היא מנסה לקדם חוקים פופוליסטיים ללא התייעצות עם התעשיינים ועם ההסתדרות. "המפקחת יוצאת בכל שני וחמישי עם חוזרים והצעות לרפורמות שונות ומשונות. אי אפשר להחביא את כל היוזמות הללו תחת הכותרת 'רפורמה'. המהלכים שלה עולים מיליארדים, והיא לא מביאה בחשבון שזה ישפיע בסופו של דבר על יוקר המחיה", אמר ברוש.



לדבריו, "ביחסי עבודה צריכים לטפל תוך שיתוף המעסיקים וההסתדרות. ככה היה תמיד, ולכן אי אפשר לצאת ביוזמות חד־צדדיות". כדוגמה סיפר נשיא ההתאחדות: "בתיקון 12 לחוק הפנסיה, המאלץ את המעסיקים להגדיל את תקרת ההפרשה לפנסיה, הבטיחה המפקחת שהמהלך לא יהיה כרוך בעלות נוספת מבחינת המעסיקים. בפועל המדובר בתשלום נוסף הנאמד בכ־4 מיליארד שקלים. מי ישלם על הטירוף הזה? מדוע המעסיקים צריכים לשלם 10 שקלים לחודש דמי תפעול. שילמנו את זה כתחליף לתפעול המסלקה הפנסיונית. חשבנו לתומנו שזאת ההוצאה האחרונה, אבל הפילו אותנו בפח".



ברוש מתקומם בחריפות כנגד היוזמה להפעיל פנסיית ברירת מחדל המיועדת לעובדים המוחלשים. "אין לנו שום דבר נגד העובדים המוחלשים ואנחנו דואגים להם בצורה המיטבית ביותר. עם זאת, ועם כל הכבוד לאוצר, אנחנו לא חושבים שהדבר היחיד שחשוב הוא המחיר. בניהול פנסיה קיימת חשיבות רבה גם לאיכות ולשירות. ממי אפשר לקבל דין וחשבון בעוד 40 שנה אם יתברר שכספי הפנסיה נוהלו לא באחריות רק בגלל שהמחיר היה אפסי? אנחנו בעד הבטחת פנסיה לעובדים יותר ממנה. גם ההסתדרות מתנגדת לכך".



על השאלה איך התעשיינים, המכירים בדרך כלל את כל הפרטים, נפלו בפח, ענה ברוש: "לא נפלנו בפח. ההסכם בוועדת הכספים שאפשר את פרסום התקנות נעשה מתוך הבנה שהאוצר ינסח אותן במשותף איתנו. מה שקרה בפועל לא נעשה בתיאום איתנו אלא פורסם כחוזר חד־צדדי. לא נותרה לנו ברירה, ולכן פנינו לוועדת הכספים בבקשה לקיום דיון חוזר".



ברוש אומר כי דרישת התעשיינים היא "לשבת יחד ולבדוק מחדש את ההסכם ואת משמעויותיו. צריך לתת משקל לא רק למחיר אלא גם לאיכות. נושא קרן 'ברירת המחדל' עלה בוועדת הכספים, וכרגע היא מנסה לעקוף את רוח החלטות הוועדה בצורה לא הוגנת. המפקחת לא מתייעצת עם אף אחד".


לא התקבלה תגובת האוצר לדברים.