משבר מגה נמשך: סניפי מגה לא ייפתחו מחר בשל החלטת ועד עובדי הרשת שלא לעשות זאת. מחר יתקיים בבית המשפט המחוזי בלוד דיון בבקשת החברה להקפאת הליכים ל-60 יום ומינוי נאמן שינהל את הרשת בתקופה זאת. ועד העובדים הודיע היום (ראשון) לכל עובדי הרשת להתייצב מחר בבוקר לדיון בבית המשפט. אם העובדים אכן יגיעו לסניפים, לא יהיה מי שיפתח ויפעיל את הסניפים.



בינתיים, התגלו נתונים נוספים על החברה. בניגוד להחלטות הקודמות שקבעו שהחוב מגיע ל-899 מיליון שקל, מתברר עכשיו שהחוב עומד על 1.2 מיליארד שקל, החוב מחולק כ-480 מיליון לספקים, 500 מיליון לבנקים, וכ-240 מיליון לחברת האם אלון הריבוע הכחול. 



העובדים הגיעו להפגנת מחאה יו"ר הוועד, אייל אלי, אמר: "המעמד קשה לי. אני רוצה להגיד שיש עובדים שלא יודעים, אבל מחר בשמונה בבוקר, כל סניפי מגה אף אחד לא בא לעבוד. אם מישהו של בעל התפקיד, למחרת הוא לא יהיה בעבודה. אתם זוכרים, היה סמנכ"ל תפעול שהתעסק עם הוועד, תוך חודש הוא הגיע הביתה. כולם מגיעים מחר לבית המשפט, זאת ההזדמנות האחרונה".



"אנחנו מאמינים שכבוד השופט יפעיל את השופט כעסק חי. זה לא נכון שיש גירעון כרגע, כל בעל תפקיד שייכנס וינהל את מגה, יש לו כסף לקנות במזומן, לנו לא היתה את האפשרות, כי היינו צריכים לשלם את החובות: תנובה, אסם וקוקה קולה הפילו אותנו. על המצפון שלהם, ואנחנו נבוא בחשבון. 2000 איש הלכו הביתה, הלכו עוד 1000 הביתה בשביל לשמור על 4,500 ש"ח.



"לפני חודש שלחנו עוד 1000 איש הביתה, כשהטייקון מסתכל פה עלינו מלמעלה ולא מעניין אותו. אנחנו נתבע את שרגא בירן ודודי ויסמן, את הקיבוצים, את כולם. אין אחד שלא נבוא איתו בחשבון. ואתם, עובדים יקרים, תדעו שזאת ההזדמנות אחרונה, בלי הוועד אי אפשר, יש גורמים ששותלים לנו עובדים בתוך החברה כדי לזרוע הרס. כולם קיבלו פיצויים ומענקים, אלה שנשארו, 3500 יכולים להפסיד את הכל, אלה שהלכו עוד קיבלו משהו, חופשה, הבראה, 3 חודשים. יש פה עובדים שלא יקבלו כלום. זאת המלחמה על הבית, זה הזמן האמיתי. כולם, מנהלים, סגנים, ירקנים, מחסנאים, קופאיות, לא דודי, לא מר בירן יכולים עלינו. אנחנו לקחנו את פרופסור זליכה כיועץ, את השופטת לשעבר ורדה אלישיך ועוד יועצי הסתדרות שקיבלנו, אנחנו לא נוותר".


הפגנת עובדי מגה. צילום: אבשלום ששוני


זליכה: "החזירים והביריונים הקפיטליסטיים לא מוכנים לעזור"

פרופסור ירון זליכה אמר, שמייעץ לעובדים, אמר: "לפני למעלה משנה, קרוב לשנה וחצי, נחשפה בפנינו תמונה מאוד עגומה על בעלי השליטה דודי ויסמן ושרגא בירן. נודע לנו ששניהם, והשותפים שלהם חלבו את מגה, חלבו את ההון של מגה, רוקנו את קופתה בשורה ארוכה של עסקאות מפוקפקות, של ניהול כושל וחסר אחריות שהביא את מגה להתמוטטות. דרשנו מבעלי השליטה לצאת לתוכנית הבראה, הצבענו והכנו אותה, אבל ללא הועיל. במשך שנה, הם גררו רגליים, חיכו למשיח.

"לפני שבעה חודשים, הם סוף סוף נכנעו ללחצים שלנו, והחלטנו על עוד תוכנית הבראה, שאושרה בבית המשפט, נקטנו בשורת צעדים חריפים ביותר. העובדים נאלצו לחסוך משכרם כ-10 אחוזים, דרשנו מעצמנו וקיימנו. נאלצנו להיפרד מ-2200 חברים שלנו. חלק מהעובדים נתנו כספים לחברים שפוטרו, ביקשנו שישתתפו בעלות הפיצויים האלו, והם סירבו. החזירים הקפיטליסטיים האלה, לא מוכנים לעזור. העובדים, שמרוויחים שכר מינימום, הסכימו להפריש. דודי ויסמן ושרגא בירן לא הסכימו לתת שקל אחד. נער הייתי וגם גדלתי, ובמחוזות המשק הישראלי אנחנו מכירים טייקונים חזירים, אבל כזה דבר - אנחנו לא מכירים".  

"אחרי שהסתדרנו עם כולם, הם הפסיקו לעבוד בתנאים שעבדנו בהם, בתנאים שהם עבדו לאורך 7 חודשי ההסדר. הם דורשים במזומן. אנחנו לא יכולים לממן את ההפקרות של האיש הזה, וגם לשלם להם כרגע את החוב בתנאים האלה. מגה היום באיזון תפעולי, מגה מקבלת את אמון הלקוחות שלה, עם עלויות שכר דירה מופחתות. מגה יכולה לחיות עוד 100 שנה. אני רוצה לפנות לכבוד השופט שילה, אדוני השופט, הבראנו את החולה, תן לנו הזדמנות, מנה נאמנים מפעילים, תנחה אותם למכור את מגה כעסק חי שלם, שיכול לחיות עוד ועוד.


הרצוג: "באנו כולנו, אופוזיציה וקואליציה"

להפגנה הגיעו מספר נציגי ציבור, ביניהם חברי כנסת כגון ראשת מרצ, זהבה גלאון, ח"כ קרין אלהרר ויו"ר האופוזיציה, בוז'י הרצוג, שאמר: "באנו כולנו, לא אופוזיציה וקואליציה, להזדהות עם העובדים. לא ניתן ש-3500 משפחות, שעובדות במקום עבודה מכובד, במקום שהתחיל לקרוס בגלל ניהול לא נכון. באנו להזדהות, אנחנו קוראים לבית המשפט למנות נאמן שיפעיל את החברה וימכור אותה כעסק חי".  

ח"כ קארין אלהרר: "חלבו את החברה שנה אחרי שנה, דיווידנדים של מיליארדים. עכשיו, כשצריך לשים מעט כסף לפיצויים של החברים, אין אף אחד. אני קוראת לבעלים, שימו את הידיים בכיס, הוא עמוק מאוד, תשתמשו בו לעשות את הדבר המוסרי ביותר, אני לא מדברת על ההתנהלות שעשינו כל השנים. מחר נשאל את הרגולטור איפה היית כל השנים כשהחברה הזאת נחלבה, איפה היית ואיפה אתה היום. איך קורה שאנשים קמים בבוקר, וחוזרים עם המינימום, ויש כאלה שיושבים בחלון שמשקיף לים וסופרים את המיליונים, איך זה קורה?"

במידה ותהליך הקפאת ההליכים יצא לפועל המשמעות היא שאלון רבוע כחול מתנערת בצורה חוקית מבעלותה על הרשת. למעשה, החלטה התקבלה כבר לפני מספר ימים שכן הכנת בקשה להקפאת הליכים לוקחת זמן. במידה ובית המשפט יקבל את בקשת הבעלים הנוכחיים, התשובה תינתן תוך 48 שעות מהגשת הבקשה ויקבע נאמן שינסה לנהל את החברה וינסה לעשות מה שבעלי החברה הנוכחים לא הצליחו לעשות - למצוא קונה לחברה או להגיע להסדר עם הנושים. אחת הסיבות העיקריות שהניעו את הרשת לבקש הקפאה היא החלטת הספקים לא להסכים לדחיית תשלום בסך 50 מיליון שקלים בשבוע ימים.


העובדים מקווים לטוב


מוקדם יותר התראיינה שוש, אחת מעובדות הרשת לגלי צה"ל ואמרה כי "אנחנו מקווים לטוב ומקווים שברגע האחרון מישהו יקום וירים צעקה". שוש סיפרה כי "מועצת המנהלים פנתה לבית המשפט כדי ללכת להקפאת תהליכים כי לא הצליחו למצוא קונה והספקים לא מספקים סחורה. זה בלתי אפשרי להמשיך לעבוד. אנחנו חברה שמוכרת ואין לנו סחורה, אין לנו מה למכור".



שוש נשאלה האם היא מאשימה מישהו במצב שנוצר והיא ענתה כי "אני לא באה מהמקום של האשמים, יש פה הרבה מאוד גורמים ומי שאשם יודע שהוא אשם. אני מדברת על 3,500 העובדים שזה 3,500 משפחות שמחר בבוקר יכולות למצוא את עצמן ללא פרנסה. אני פונה מפה לחברי הכנסת שיירתמו לעניין הזה יחד עם הבעלים, לנסות ולמצוא פתרון".