שר האוצר משה כחלון מוציא אל הפועל מהלך דרמטי בתחום ניהול קופות הגמל. ל"מעריב־השבוע" נודע כי שר האוצר יפתח את קופות הגמל כך שתתאפשר נזילות של ההשקעה.



המדובר בקופת גמל חדשה, שבה ניתן יהיה לחסוך ולמשוך את הכסף בכל עת. קופת הגמל החדשה, שתיקרא קופת גמל להשקעה, תתחרה במוצרי החיסכון הקיימים כיום בשוק, כמו קרנות נאמנות, פיקדונות בבנקים, פוליסות חיסכון ועוד.



היתרון המרכזי הטמון בחיסכון בקופת גמל להשקעה הוא הנזילות, שכן הכסף ניתן למשיכה בכל עת. עם זאת, חוסך שיימנע ממשיכת הכספים כסכום חד־פעמי ויבחר למשוך את הכספים בהגיעו לגיל הפרישה כקצבה, ייהנה כאמור, בניגוד למצב כיום, מפטור ממס רווחי הון על כלל כל החיסכון שנצבר.



תזכיר החוק שיאפשר את הפעלת הקופה, כולל עקרונות להגנה על כספי חיסכון פנסיוני מפני עיקול. כמו כן, תובטח הגנה מפני נושים על הכספים המהווים רובד קצבה בסיסי בעת הפרישה, או בקרות אירוע ביטוחי.



החוק שיאפשר את הפעלת המכשיר החדש יוצר את האיזון הנדרש בין הצורך בשמירה על חסכונותיהם הפנסיוניים של חייבים לבין זכויותיהם של נושים. את מכשיר ההשקעה החדשה ניתן יהיה לנהל באמצעות כל גופי החיסכון הקיימים, ובכלל זה בתי ההשקעות וחברות הביטוח יש לציין כי אחד מסדרי העדיפויות של כחלון הוא עידוד החיסכון. במסגרת זאת הוא גם הפעיל לראשונה את תוכנית "חיסכון לכל ילד", על חשבון חלק מקצבאות הילדים. מכשיר ההשקעה החדשה תוכנן על ידי סגן שר האוצר יצחק כהן, בתיאום עם הממונה על שוק ההון דורית סלינג'ר.


"זאת האחריות שלנו כמדינה"



שר האוצר משה כחלון התייחס לנושא ואמר כי "אנחנו מייצרים אפיק חיסכון נוסף עבור האדם העובד. קופת הגמל תאפשר לאדם שעבד כל חייו והגיע לגיל פרישה ליהנות מחסכונותיו בלי שייפגעו מנטל מס. זאת האחריות שלנו כמדינה לייצר אפיקי השקעה נוספים עבור האזרחים בסביבת הריבית הנמוכה שנהוגה היום".



לדבריו, "כפי שהצהרנו, אנו מקדמים מכשירי חיסכון הוני כדי לאפשר למעוניינים בכך לחסוך במגוון ערוצי חיסכון, תוך שמירה על גמישות במועד המשיכה. המכשיר החדש יביא להגברת התחרות על מוצרי החיסכון של הציבור, ויעניק את ההגנה הראויה על כספי חיסכון המיועדים להבטחת קצבה לציבור בעת הפרישה".