שירות התחבורה השיתופית "אובר" עלה לכותרות בעקבות העימות בין ראש הממשלה נתניהו לבין שר התחבורה כץ, והשאלה היא האם ומתי ייכנס השירות גם לישראל. חגי גולן ורינה מצליח שוחחו בעניין זה ב"רדיו ללא הפסקה" עם עו"ד יפעת סולל, יו"ר ברית הקואופרטיבים לצעד חברתי, כלכלי וסביבתי.


"אפשר להתנגד למהלכים כאלה, אבל ההתנגדות לא תחזיק לאורך זמן", אמרה עו"ד סולל, "כי זה נוח, נגיש ויעיל והציבור רוצה את זה. אנחנו הולכים לכיוון שיעשה את החיים שלנו יותר קלים ונוחים. צריך למצוא את הדרכים הנכונות לעשות את זה. בוודאי אי אפשר לקפוץ לדברים האלה מבלי לייצר פתרונות לאנשים, כמו בעלי מוניות, שהשקיעו הרבה מאוד כסף בגלל רגולציה שהמדינה קבעה אותה. אי אפשר לייצר מצב שעלול לפגוע מבלי לייצר פיצוי. אנחנו צריכים
להסתכל לאן רוצים להגיע ואז לראות איך מגיעים לשם בדרך הנכונה ביותר והכי פחות פוגענית, ולא לנסות לשמר מצבים קיימים שאין סיכוי שישמרו".

"המערכות הטכנולוגיות מאפשרות את השיתוף הזה ביתר קלות, מה שמקל על החיים שלנו", המשיכה עו"ד סולל. "אבל הסיפור של 'אובר' הוא סיפור ספציפי אחד, ואני חושבת שכל ההסתכלות שלנו על תחבורה צריכה להיות אחרת. יש גם היבטים אחרים כמו השפעות סביבתיות - הפחתת השימוש בכלי רכב תעשה יותר טוב. לצד זה צריך לזכור שכאשר מדברים על מערכות טכנולוגיות הן לא בהכרח פועלות רק או בעיקר לטובת המשתמשים. מדובר בגוף שבעליו הם בעלי הון רב מאוד. אנחנו הולכים יותר ויותר להבנה, שהעובדה שהכוח הכלכלי מצוי בידיים מעטות, בסופו של דבר פוגע ברובנו".


"אנחנו צריכים להסתכל יותר על הנושא של כלכלה שיתופית", ציינה סולל. "בכל העולם נוצרים מהלכי שיתוף, חלקם מסיבות כלכליות, בחברה שדוחקת את מעמד הביניים ויותר קשה לחיות, בוודאי בישראל. לכן אנחנו רואים יותר ויותר התארגנויות של אנשים שמייצרים לעצמם אלטרנטיבות. השאלה היא בסוף מי הבעלים ומי מחזיק את הכוח. הפירוק השערורייתי, של 'קו-אופ הריבוע הכחול' למשל, הוביל לעליית המחירים ובסופו של דבר לפירוק של 'מגה'. אנחנו רואים שבפרקטיקה יותר אנשים מתארגנים כי יש צורך למצוא פתרונות לכך שאין לנו תחבורה ציבורית מספיק טובה".