פערים גדולים בחברה, מחירי דירות גבוהים יותר מאשר בארצות הברית, חברה אי שיוויונית, ששנייה רק למקסיקו, ומיסים נמוכים. את תמונת המצב הזאת סיפקו היום (ראשון) פקידי ה-OECD, הארגון לשיתוף פעולה ולפיתוח כלכלי של המדינות המפותחות, אשר טענו כי ישראל נמצאת בסך הכל במצב לא רע, אך ההשקעה, בעיקר בתחום החינוך, חייבת להגיע - ובקרוב. 



ישראל בולטת לרעה בעוני ובחינוך, כשהדוח מציין כי מרבית מוצרי היסוד יקרים מדי יחסית לשאר העולם, כשהוא מדבר בעיקר מוצרי המזון. הנתונים מתייבים עם דוח העוני, שפורסם לפני מספר שבועות, בהם הצטיירה תמונה קשה על הנתונים של האוכלוסייה קשת היום בישראל. על פי הדוח, אי-השוויון, העוני הגבוה והפערים בהכנסות, לצד הירידה הצפויה בפריון העבודה, הם האתגרים המרכזיים שבפני כלכלת ישראל בשנים הקרובות.



על פי ניתוח הדוח, ישראל מאופיינת בעוני גבוה ופערים גדולים בפרמטרים השונים של רווחה חברתית. העוני גבוה במיוחד בקרב קשישים, בין היתר בגלל פנסיות בסיסיות נמוכות. שיעור התעסוקה בקרב גברים מהמגזר החרדי ונשים מהמגזר הערבי, נותר נמוך. מחירי הדיור הגבוהים מהווים נטל על מעמד הביניים. רמת מחירים גבוהה יחסית נובעת מתחרות נמוכה, בייחוד בענף המזון, וכתוצאה מכך נכפה מחיר גבוה בקרב קבוצות מוחלשות.

נטל המס וההוצאה הציבורית נמוכים וכתוצאה מכך החלוקה מחדש של ההכנסות מוגבלת. למרות גידול משמעותי בשנים האחרונות, ההוצאה על חינוך לתלמיד נותרה נמוכה יחסית להכנסה לנפש בהשוואה לרוב מדינות ה-OECD. השקעה לא מספקת בתשתיות, בעיקר בתחבורה, פוגעת ביעילות המגזר הפרטי. אסטרטגיית צמצום הגרעון תגביל את האפשרויות לממן פרויקטים ציבוריים שימושיים.

מזכ"ל ה oecd, אנחל גוריה, ושר האנרגיה, דר' יובל שטייניץ, נפגשו הבוקר לפני ישיבת הממשלה. גוריה הצהיר בפני שטייניץ על תמיכת ה oecd במתווה הגז, זאת בהמשך לתמיכתו בעבר במהלך שהוביל השר שטייניץ בוועדת ששינסקי. גוריה אמר בישיבת הממשלה, כי הוא מודע לכל הוויכוחים בישראל בנוגע למתווה הגז.



"אנחנו ב oecd סבורים, שמתווה הגז שהושג לאחר כל הוויכוחים בין הרגולטורים השונים לבין עצמם ובציבור הישראלי הוא מתווה טוב, נכון ואחראי. למתווה הגז סיכוי טוב להביא לפיתוח שדות הגז שהתגלו בעבר, ולחיפושי שדות גז נוספים, תוך הגדלת התחרות. לכן אנחנו מברכים על מתווה הגז, שעשוי לתרום גם לצמיחה הכלכלית בישראל בשנים הבאות".




 "כמה עוד דוחות כושלים צריך לקבל כדי שישנו מדיניות פה?" 

הדוח על ישראל שם דגש על נתונים מקוממים, לפיהן רמת החינוך בקרב אוכלוסיות שונות היא נמוכה, בעיקר אצל החרדים ובמגזר הערבי. הדוח גם מותח ביקורת, בניגוד להצהרות הממשלה בשנים האחרונות, על רמת ההשקעה באספקטים החברתיים, שם טוענים בארגון כי על ישראל להשתפר בצורה ניכרת, כשהדבר המרכזי עליו מצביע הדוח הוא שמחירי המזון גבוהים מדי, ומכבידים מאוד על הכיס של האזרח. בדוח גם ישנה התייחסות ועצה לפיה מחירי הדיור חייבים יהיו לרדת בקרוב מאוד, על מנת להוריד את הלחץ על הציבור.



על מנת שזה יקרה, ישנה המלצה חד משמעית להשקיע בתחבורה הציבורית, על מנת לאפשר נגישות למגורים מחוץ לאזורי מרכז הארץ. הדוח, אשר יוצא פעם בשנתיים, מסיים בנימה אופטימית וקובע כי לישראל יש הרבה מאוד דברים להשתפר בהם, אך מדגיש כי לישראל יש דרכים רבות בהם אפשר יהיה להשתפר. עוד מציין הדוח כי הבירוקרטיה והרגולציה בישראל מקשות מאוד על תפקוד הגופים הרלוונטים.



יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן, תקף את ממצאי הדוח ואמר: "שוב ושוב אנו נוכחים לדעת כי המדיניות של הממשלה, כמו גם העובדה שהיא לא מציבה לעצמה כיעד את נושא צמצום הפערים החברתיים, משפיעה על החברה הישראלית בחומרה ופוגעת ברמת החיים של הציבור בכל התחומים כמעט. כמה עוד דו"חות מביכים וציוני 'נכשל' תצטרך המדינה לקבל כדי שייעשה פה שינוי אמיתי? אני קורא למקבלי ההחלטות להתעורר עכשיו ולפעול למען מיגור העוני, לחלוקה הוגנת יותר של עוגת ההכנסות ולהגברת השוויון בכל חלקי החברה".
יו״ר השדולה למאבק בעוני, ח״כ אילן גילאון אמר: "הדו״ח בו מוקמה ישראל במקום השני במדד העוני, מוכיח איך הפכו נתניהו ושותפיו את ישראל לחברת קסטות בה המוביליות החברתית קלושה והעוני הוא מנת חלקו של ציבור הולך ומרחב, שבחלקו הגדול גם עובד לפרנסתו ובכל זאת נשאר עני. לאזרחי ישראל מגיע לחיות בביטחון, גם מדיני וגם כלכלי, ואלו שאינם נפגעים מסכין ופיגועי טרור, נפגעים מחרפת רעב ומהמתח המתמיד בין קניית פרוסה לתרופה. זהו כתב אישום חמור נגד מדיניות נתניהו, וטוב יעשה אם יתפטר ויפטור את ישראל מהנהגתו הכושלת״.
 
ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) אמר בתגובה לדוח: "דוח ה-OECD שפורסם היום הוא מסמר נוסף בארון סדרי העדיפויות הקטסטרופלי שמנהיגה ממשלת ישראל. הפערים החברתיים, מחיר הדיור ומוצרי היסוד ובראש כל אלו העוני בחברה הישראלית הם רק קצה הקרחון של מדיניות נתניהו. עוני אינו גזירת גורל אלא יד מכוונת שהתוצאות שלה נכרות היטב בכל דוח ודוח."
 
שר האוצר, משה כחלון, בפתח ישיבת הממשלה והגשת דוח ה-OECD על כלכלת ישראל: "הדוח קובע באופן נחרץ שכלכלת ישראל היא יציבה. כמובן ששמענו הערות והצעות לשיפורים, אך אני מעדיף לדבר על הדברים שצריך לתקן, כי מחמאות זה לא תוכנית עבודה. מחמאות זה טוב לקבל, אך הערות מאפשרות לבנות תוכנית עבודה איך וכיצד לתקן.

"אני שמח, ראש הממשלה ואני באמת אומר את זה מעומק הלב, שהממשלה הזו מטפלת כמעט בכל הבעיות שמדברים עליהן. בין אם על הדיור ועל הבירוקרטיה, העובדה שריכזנו את כל הסמכויות במקום אחד,  זהו צעד שמסייע לפתור את הבעיות שמר גורייה מדבר עליהן בדוח. בנוסף, הקמת מטה דיור, מצב הקשישים, שמדובר עליו בדוח, העלאת קצבאות העוני במגזר החרדי ובחברה הערבית וכן לקשישים ולנזקקים.

"תחרות בבנקים, לצד יציבות המערכת הפיננסית, שמקודמת באמצעות ועדת שטרום. יוקר מחייה המוזכר בדוח, שאנו סובלים ממנו – אנחנו מגיעים עם רפורמת הקורנפלקס, רפורמות בתחומי התחבורה ובנמלים שזהו צעד פורץ דרך לרפורמות נוספות, פתיחת השוק לייבוא מקביל של מוצרים. אני שמח שנפלה בחלקי הזכות להיות שר האוצר בדיוק בזמן הזה ובמקום הזה, שמטפלים בדברים".