חברות הגז מאיצות את המגעים לחתימת חוזים מסחריים ממאגר הגז "לווייתן", שטרם פותח. אתמול דיווחו בעלי המאגר על מגעים למכירת גז למפעילת תחנות הכוח הפרטיות אדלטק בהיקף של 1.3 מיליארד דולר לתקופה של 18 שנה. בסך הכל יימכרו באמצעות מאגר זה שישה BCM (מיליארד מטר מעוקב). התנאים המסחריים של החוזה טרם פורסמו, אבל נראה כי המחיר יעמוד על 4.5־4.7 דולר ליחידת חום. 
 
משפחת אדלסבורג וקבוצת זורלו הטורקית, בעלי אדלטק, מתכוונים להשתמש בגז הטבעי לצורך תפעול תחנות כוח שבכוונתם להקים באשדוד ובמישור חותם. חברת אלדטק עלתה לכותרות בעקבות מאבק עם חברת א.דורי וחיים כצמן, הבעלים, סביב השליטה בחברה, ובשיא המאבק נרשמה תביעה של כחצי מיליארד שקל בנימוק של עושק בעלי מניות המיעוט.
 
העסקה עשויה לסייע ליזמי הקידוח להשגת מקורות מימון בנקאיים לצורך פיתוח המאגר. אם ייחתמו עסקאות נוספות, השגת המימון תיעשה בתנאים טובים יותר. אחת המועמדות לעסקה דומה היא חברת בריטיש גז.
 

עם זאת, עיתוי ההודעה אינו מקרי: ביום רביעי השבוע ידון בג"ץ בארבע עתירות שהוגשו נגד מתווה הגז. עסקה מסוג זה עשויה לתת רוח גבית לגורמים התומכים במתווה.
 
בתוך כך, השר להגנת הסביבה אבי גבאי דורש מחברות הגז ליזום בעצמן את הפחתת מחירי הגז, לנוכח השינויים הדרמטיים במחירים הבינלאומיים. גבאי סבור שלנוכח פערי המחיר, למפעלים כמו פניציה אין כיום תמריץ להשתמש בגז והם מבקשים לעבור לשימוש במזוט ובסולר, המזהמים יותר.
 
מנכ"ל נובל אנרג'י ישראל ביני זומר אמר אתמול בהודעה מיוחדת לתקשורת כי נובל עושה כל מאמץ לפתח את מאגר "לווייתן" ולעמוד בלוח הזמנים שנקבע מראש (כלומר השלמת הפיתוח עד סוף 2019).
 
על רקע הפרסומים בימים האחרונים ביחס לקשיים שמולם ניצבת תעשיית הגז והנפט העולמית וכן בהקשר לפיתוח "לווייתן" הוסיף זומר: "אין ספק שתעשיית הגז והנפט העולמית ניצבת בפני אתגרים רבים, אבל למרות זאת חברת נובל אנרג'י עושה כל מאמץ לפתח את מאגר 'לווייתן' וסבורה שהפרויקט יוכל להתקדם, בהתבסס על חוזים מקומיים וחוזי יצוא, וכן בשל האווירה החיובית שנוצרה בעקבות אישור מתווה הגז".
 
זומר הוסיף: "עם המשך שיתוף הפעולה והמחויבות של הרגולטורים, ישראל ובעלי הקידוח יוכלו להגיע להחלטת השקעה סופית (FID) עד סוף שנת 2016 ולהזרמת גז לשוק המקומי ולשווקים אזוריים בתוך שלוש־ארבע שנים מקבלת ההחלטה - כבר ברבעון האחרון של 2019".