שר האוצר משה כחלון, יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן ונשיא התאחדות התעשיינים שרגא ברוש הכריזו אתמול רשמית על הקמת קרן למפעלים במצוקה. כפי שנחשף לראשונה ב"מעריב־השבוע", בקרן נצברו כ־120 מיליון שקל. בראש הקרן יעמוד מנכ"ל האוצר שי באב"ד.



המפעל הראשון, שיזכה לאשראי של כ־10 מיליון שקל, יהיה מפעל תעשיות המתכת בקיבוץ שתולה בגליל המערבי. כזכור, ב־2009, בימי השיא של המשבר הכלכלי העולמי, הוחלט להפחית זמנית את דמי ההבראה של העובדים, כדי לסייע בהתמודדות עם השלכות המשבר שפקד את המשק. העובדים ויתרו על מחצית מדמי ההבראה שלהם כדי לממן את הקמת הקרן שתסייע להם, אלא שמאז היא לא קמה, עד עכשיו.



בהמשך הדרך צפויים להצטבר בקרן מאות מיליוני שקלים נוספים. בעזרת הסיוע שתעניק יוכלו המפעלים בקשיים לשוב לפעילות עצמאית. תנאי הזכאות למפעלים כוללים ותק פעילות של למעלה משלוש שנים, העסקה של לפחות 20 עובדים, ואי יכולת לקבל הלוואות מקרן ההלוואות בערבות המדינה לעסקים קטנים ובינוניים.



שר האוצר משה כחלון אמר אתמול: "הקרן תסייע במניעת פיטורי מאות עובדים באזורי הפריפריה. נסייע למפעלים הללו ביצירת תוכנית התייעלות שתעמיד אותם בחזרה על הרגליים".



יו"ר ההסתדרות אבי ניסנקורן הוסיף: "הצלת המפעלים משמעותה שימור מאות משרות והצלת מטה לחמם של עובדים רבים באזורי הפריפריה. הבאנו בשורה לעשרות מפעלים ולאלפי עובדים שיוכלו להתפרנס בכבוד".



שרגא ברוש, נשיא התעשיינים, אמר: "אני שבע רצון מכך שהקרן מגשימה סוף־סוף את יעדיה לטובת מפעלים במצוקה. בימים אלו של נסיגה בצמיחה, כאשר נטל הרגולציה מכביד על כתפי התעשייה ומחירי התשומות רק הולכים ועולים, מפעלים רבים עומדים בפני שוקת שבורה. הקרן תיתן מענה אמיתי למפעלים ותשמש כאוויר לנשימה. אני קורא לממשלה להמשיך ולייצר כלים לטובת צמיחת התעשייה והגדלת מספר המועסקים בה".