יו"ר ועדת הרפורמות, ח"כ אלי כהן (כולנו), מזמן למחר דיון יוצא דופן בהצעת החוק לפיקוח על השירותים הפיננסיים שתגביר את הרגולציה על גופים חוץ־בנקאיים. החוק גובש בעקבות המלצות ועדה בראשות היועץ המשפטי של האוצר, עו"ד יואל בריס.



הדיון צפוי להיות מעניין שכן הוא ייערך בהשתתפות עו"ד דרור שטרום, העומד בראש הוועדה להגברת התחרות בין הבנקים. עו"ד שטרום ידווח לראשונה על דיוני הוועדה ועל ההמלצות שגיבשה מאז הוצג הדוח הראשוני שלה בפני שר האוצר לפני כחודש וחצי. היום (ראשון) הוא המועד האחרון שבו יוכלו גופי המשק השונים, ובראשם נציגי הבנקים, להגיש את הערותיהם להצעות המתגבשות. לכן הדיון מחר יאפשר פעם נוספת שמיעת הערות מן המעורבים. לדיון הוזמנו נציגים מגופים רבים, ובהם משרדי האוצר, המשפטים והכלכלה, בנק ישראל, הרשות לאיסור הלבנת הון, איגוד הבנקים, איגוד חברות הביטוח, התאחדות התעשיינים, איגוד לשכות המסחר, וגופים חוץ־בנקאיים.



ח"כ כהן מסר ל"מעריב־השבוע" שהוא מייחס חשיבות רבה לדיון, שכן זו פעם ראשונה שמתגבשת מתכונת לפיקוח על פעילות גופים אלה. כהן לא שלל את האפשרות שבעתיד תוקם רשות עצמאית במשרד האוצר שיהיו לה סמכויות נרחבות ושתפקח לא רק על הגופים החוץ־בנקאיים אלא גם על חברות כרטיסי האשראי, לאחר שאלה יופרדו מהבנקים.



בשבוע שעבר, שטרום (שהשתתף ב"מגש הכסף") עלה לכותרות כאשר ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ביקש להופיע בפני בג"ץ, זאת בכובעו כשר כלכלה, בדיון על מתווה הגז הטבעי. עם תום הדיונים בעתירות נגד מתווה הגז ביקש נתניהו, באמצעות בא כוחה של המדינה, להופיע בפני השופטים, אף שלא נדרש להגיש תצהיר. השופטים הודיעו כי אם ברצונו להיות חלק מהדיון, הוא ייאלץ להגיש תצהיר, כמו גם שר האנרגיה, יובל שטייניץ ולאחר מכן יוחלט אם לזמנו לדיון.



נציג המדינה, עו"ד ענר הלמן, הודיע במהלך הדיון כי המדינה מסכימה לקיים את הדיון כאילו הוטל צו על תנאי, אולם ללא הטלת צו של ממש, המשמעות היא דחיית הדיון כנראה בכמה חודשים. כמו כן, המדינה ביקשה זמן נוסף להצגת טענותיה וביקשה לאפשר לנתניהו להגיע להעיד כשר הכלכלה. עו"ד שטרום, הממונה על ההגבלים העסקיים בעבר, שמייצג את התנועה לאיכות השלטון, דווקא לא התנגד להופעתו של נתניהו ואמר לרשת ב': "אנחנו חושבים שזה אחד המקרים החשובים ביותר בתולדות המדינה, האם חוק ההגבלים יגן על האזרחים ממונופולים וקרטלים. מן הראוי שבעל העמדה הגבוהה ביותר יבוא וייתן את דעתו לטוב ולרע".