ועד העובדים של בנק דיסקונט הודיע אתמול לעובדים כי ישבית היום (רביעי) כרבע מהסניפים באזור השפלה. מדובר ב־26 סניפים באזורים קריית אונו וראשל"צ ועד יבנה. הבנק יפרסם את דבר ההשבתה ברשתות החברתיות ויתלה מודעות בסניפים.



ההודעה על השבתת הסניפים שוגרה ממקום שהות הוועד בכנס באילת. זהו מהלך חריג שאינו מאפיין את יחסי העבודה במערכת הבנקאית בשנים האחרונות.


המחלוקת שהובילה לצעד הדרסטי נוגעת לסוגיית "דמי המעבר" הכרוכים בניוד עובדים. נכון להיום כל אחד מ־2,000 העובדים הבכירים בבנק המועבר למקום אחר מקבל תוספת על כל רכיבי השכר של עד 7%. העובדים הזוטרים אינם זכאים לתשלום כזה, ובלבד שהתפקיד החלופי שניתן להם הנו הולם.



במסגרת הליכי ההתייעלות ביקשה ההנהלה לנייד עובדים מהסניפים למרכז תפעולי חדש שהוקם ברחוב הרצל בתל אביב. המעבר נועד להגדיל את היעילות התפעולית. ההנהלה דרשה בשבוע שעבר מחלק מהעובדים לעבור, אך אלה טענו כי הוועד מונע זאת מהם. בעקבות כך הוחלט בהנהלה שיופסק תשלום השכר של עובדים שלא יעברו. כאמור, צעד זה גרר את הודעת ההשבתה מצד הוועד.



לסכסוך רקע נוסף הקשור למאבקים בתוך הוועד. בחודש הבא יתקיימו הבחירות לראשות הוועד וליו"ר מני גרינשטיין יש עניין להציג עמדה מיליטנטית, כמי שאינו מוכן להתגמש על זכויות העובדים. בכך מתעלם היו"ר מהרוחות החדשות המנשבות במערכת הבנקאית, ובכללן הקריאה של המפקחת על הבנקים לפעולות התייעלות.



כך, למשל, יו"ר ועד בנק לאומי מירי רובינו תביא היום לאישור מועצת העובדים הצעה מרחיקת לכת לוויתור על חלק מהבונוסים וכן על חלק מתנאי הפנסיה בתמורה למניות של הבנק. היקף המהלך נאמד במיליארד שקל והוא יחסוך ללאומי הוצאות רבות.



בוועד דיסקונט חוששים שעם סיום חוקת העבודה בסוף 2016, תיזום ההנהלה שינויים נוספים שעלולים לפגוע בעובדים. מהלכי התייעלות יוצאי דופן ננקטים בכל הבנקים האחרים, בלי שהעובדים הכריזו על פעולות נגד.



מוועד דיסקונט נמסר: "ארגון העובדים הודיע שבכוונתו להמשיך בצעדים הארגוניים. על הנהלת הבנק להפנים שמדובר במקום עבודה מאורגן ולא נעמוד מנגד כשפוגעים בעובדים. עובדי הבנק הם בני אדם וצריך להתייחס אליהם בהתאם".



מהנהלת הבנק נמסר: "ההנהלה פועלת כדי למזער את הפגיעה האפשרית בלקוחות על רקע הצעדים הארגוניים חסרי האחריות שנוקט הוועד. למרבה הצעד, הוועד מנסה לגרור את הבנק לימים עברו שמוטב היה שיישכחו, במיוחד נוכח האתגרים של הבנק והמערכת הבנקאית".