שר האוצר משה כחלון (כולנו) יקים בתקופה הקרובה ועדה שתבחן מחדש את העלאת גיל הפרישה לפנסיה לנשים. הקמת הוועדה תיעשה לנוכח התנגדות מקיר לקיר לרעיון, שהייתה בוועדת הכספים של הכנסת, שדנה בהעלאת הגיל מ־62 ל־64 שנה.



בראש הוועדה תעמוד אישה המכירה היטב את הסוגיה. אחד השמות המוזכרים הוא של אסתר דומיניסיני, מנכ”לית המוסד לביטוח לאומי בתקופה שבה כחלון שימש שר הרווחה. דומיניסיני עצמה, אגב, לא צורפה לנבחרת הדירקטוריונים, ונראה אם המינוי שלה יעבור אם העניין יהיה רלוונטי.



הדיון בוועדה התנהל בעקבות החוק מ־2011 שקבע שגיל הפרישה יעלה מ־62 ל־64, אם לא יוחלט אחרת. בפגישה - שנערכה אתמול בין ראש אגף התקציבים באוצר אמיר לוי, סגניתו יעל מבורך ואנשי האגף ובין חברות הכנסת זהבה גלאון (מרצ) ושלי יחימוביץ’ (המחנה הציוני) - הובהר כי העלאת גיל הפרישה לנשים לא תתבצע אוטומטית בשום מקרה, והוועדה שתוקם תגיע לפתרונות בהסכמה ולא באופן חד־צדדי. חברות הכנסת הסבירו כי הן “מבינות שלנוכח העלייה בתוחלת החיים נדרשות התאמות, אך הדברים צריכים להיעשות במקביל למצב בשוק התעסוקה, ומתן מענה לנשים שנפלטות ממנו בגילים 55־60.



בדיון בוועדת הכספים בראשות ח”כ משה גפני (יהדות התורה), שיזמו הח”כיות גלאון, יחימוביץ’ ואורלי לוי אבוקסיס (ישראל ביתנו), הוסבר שהן מבינות את הבעיה האקטוארית, אולם אסור שהדבר ייעשה תוך התעלמות מוחלטת משלוש קבוצות של נשים שייפגעו: נשים שנפלטו משוק העבודה והעלאת גיל הפרישה תגזור עליהן שנים נוספות של עוני בלי שכר; נשים העובדות בעבודות פיזיות שוחקות שגופן כורע תחת העומס ועקרות בית שקצבת הזקנה תיגזל מהן בעקבות שינויים אלה.



המתווה של הח”כיות הוא של גיל פרישה וולונטרי, שייתן מענה לבעיות האקטואריה של קרנות הפנסיה ושל קופת הביטוח הלאומי: נשים שיבקשו להמשיך לעבוד, להתפרנס ולהגדיל כך את הפרשותיהן לפנסיה, יוכלו לעשות זאת ללא מגבלת גיל. הח”כיות אף הציעו כי תנאי הפרישה של נשים שאינן עובדות או עוסקות במקצועות שוחקים פיזית או כאלה שיבחרו בפרישה בגיל 62- לא יורעו. ההצעה זכתה לגיבוי של יו”ר הוועדה גפני.