השבוע, השמאי הממשלתי הראשי פרסם את סקירת הנדל"ן הרבעונית של משרדו. נקבע שם שלמרות הדיבורים של שרי האוצר והשיכון על התייצבות במחירי הדיור, מתברר שאלה דווקא עלו בכ-8%, כשבמקומות מסוימים כמו באר שבע ואשקלון הם אפילו זינקו בכ-15%. 

עופרה חדד, מנכ"לית משותפת של חברת הנדל"ן יורו ישראל אומרת: "אתה מופתע?! אני לא. כל מי שעוסק בנדל"ן יודע שהמחירים לא יכולים לרדת, אלא רק לעלות. לדעתי הסיבה העיקרית לעליית מחירים היא התערבות ממשלתית בענף. אני סבורה שבנושאים כלכליים יש לתת לשוק לעשות את שלהם בלי התערבות ממשלתית, וכאן יש לנו גם התערבות וגם כזו שמעוותת את השוק".
כשמחירים באשקלון ובאר שבע עולים בשנה אחד ב-15% זה מצב מעוות, לא נורמלי. במצב זה התערבות בשוק נראית נחוצה, לא?

"מחירי הדירות עולים כעשר שנים, בשנים האחרונות הממשלה ניסתה לבלום את עליית המחירים וכל ניסיונותיה היו לשווא. אם המחירים עולים זה משום שהביקוש עולה על ההיצע. שישחררו את החסמים שמונעים את הבנייה. אז נבנה יותר, ההיצע יגדל ואם ההיצע ישתווה עם הביקושים - מטבע הדברים שהמחירים יתייצבו. אם היו באמת רוצים להוריד מחירים הדבר היה ניתן לעשייה על ידי הגדלת ההיצע, אך הם לא עושים את זה, כי אני לא מאמינה שיש רצון להוריד מחירים. הממשלה יוצאת עם תוכניות חצי מבושלות שמיועדות נקודתית לחלק קטן של האוכלוסייה, כמו מחיר למשתכן ומשכנתה מוגדלת שמיועדת לזכאים בלבד. לגבי החלק מהאוכלוסייה שלא מושפעת מהצעדים, המחירים עולים. צעדים אלו יוצרים בלבול וחוסר אמינות. מעטים מאמינים להבטחות הממשלה להוריד מחירים והתוצאה היא שהצרכנים מוציאים כסף בכל פינה כדי לרכוש קורת גג".
איך את משווה את תכניות מחיר למשתכן ותכנית מע"מ אפס?
"הקו המקשר ביניהם פשוט - בשני המקרים לא היתה התחשבות בצרכים הכלכליים של הענף והיה ניסיון לעזור רק לחלק קטן מהציבור. בנוסף, בשני המקרים לא נלקחו בחשבון ההשלכות הרחבות יותר. בשני המקרים האמינו ביכולת הממשלה להשפיע על השוק והציבור הצביע ברגליים, רץ לרכוש דירה לפני שהמחירים יעלו עוד. במציאות של היעדר היצע מספיק, המחירים עולים".
אני מבין שאתם בונים גם באשקלון ובאר שבע. מה קרה בשני ערים שהזניקו את המחירים ב-15% בשנת 2015?
"לגבי אשקלון אני מזהה שתי סיבות. בגלל תקופת טרום צוק איתן ונפילת הטילים המחירים בשנת 2014 היו נמוכים ואילו עכשיו הם מתאזנים. אך יש גם סיבה נוספת. אשקלון מציעה מיקום ומחיר. בגלל קרבתה למרכז, מי שגר באשקלון יכול גם לעבוד במרכז הארץ, כשהמחירים הם מחירי פריפריה. באר שבע הפכה בפני עצמה למרכז, מטרופולין. תעשייה, הייטק, אוניברסיטה, בית חולים וכו'. במציאות זו הביקושים גוברים ומאחר והמחירים יחסית לאלו של המרכז הישן נמוכים - אזי המחירים עולים".
מה התחזית שלכם לגבי העתיד?
"לאור ההתפתחויות האחרונות קשה להעריך. בנושא מחירי הדירות יש הרבה אינטרסים מעורבים, בראש וראשונה משרד האוצר שחושש מירידת ההכנסות מהמיסוי על הנדל"ן, שהרי המיסוי נקבע על פי מחיר הנכסים".