תאגיד של חברות ביטוח, הכולל את תאגיד הביטוח הבינלאומי לוידס, וחברה בת של בנק לאומי, העוסקת בתחום באמצעות סוכנות פלתורס, ישלמו 92 מיליון דולר במסגרת תביעה ייצוגית שהוגשה נגד הבנק ובכיריו בעקבות פרשת העלמות המס.



התשלום סוכם בדיון בבית המשפט המחוזי בתל אביב, שהתנהל ביום חמישי האחרון בלשכת השופט חאלד כבוב. בדיון השתתפו עו"ד רם כספי, המייצג את בכירי הבנק לשעבר, עו"ד רלי לשם, ממשרד מיתר ליקוורניק המייצג את הבנק, ועו"ד חנן פרידמן היועץ המשפטי של בנק לאומי.



עוד סוכם כי מנהלי הבנק לשעבר, ובראשם גליה מאור ואיתן רף, יחזירו לבנק 5.1 מיליון שקל. עו"ד כספי הבהיר כי החזר הכסף נעשה מתוך רצון לסגור את הדיון הציבורי בסוגיה, ואין בו כדי להצביע על כך שמנהלי הבנקים לשעבר מודים במחדל כלשהו.



הדיון התקיים לאחר שלפני כשבועיים התברר שלמרות רצון הבנק, הצדדים לא מצליחים להגיע להסדר סופי ומחייב. אחת הסיבות לכך היא שחברות הביטוח אינן בטוחות שבהמשך הדרך לא ייאלצו לשלם סכומים נוספים. החשש נובע, בין היתר, מהגשת תביעה ייצוגית באמצעות עו"ד יעקב סבו גם בניו יורק. עו"ד לשם ביקש, בשם הבנק, לחסום את אפשרות הגשת התביעה, הפוגעת באינטרס של בעלי החוב כולם ועלולה לעכב את ההליך כולו.



השופט כבוב סירב להתחייב למתן הצו החוסם, בגלל היעדר עילה חוקית. יש לציין כי השופט יכול אומנם למנוע מאזרח ישראלי הגשת תביעה כזאת בניו יורק, ולהסתכן בעתירה לבג"ץ, אך הוא אינו יכול למנוע בכל מצב אפשרות כזאת מאזרח אמריקאי, ולכן אין סיבה למתן הצו. בנוסף לכך, העילה העיקרית של התביעה הייצוגית התרחשה בניו יורק, כך שלכאורה לתובע יש סיבה להגיש גם שם את התביעה. בנק לאומי, המנוהל על ידי רקפת רוסק עמינח, יפרסם היום את דוחות הכספיים השנתיים. הבנק ייתן גילוי נרחב לכל פרטי פרשת איסור הלבנת ההון.